بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
اينان همان غافلانند چرا كه با داشتن همه گونه امكانات هدايت،باز هم گمراهند!(سوره اعراف آیه 179)
بنابراین، صِرف برخورداری از استعداد و امکان، دلیل برتری نمیشود، بلکه باید آن استعداد شکوفا گردد. بذری که کاشته نشده، یک گیاه کامل نیست؛ نطفهی منی که بیرون ریخته می شود، یک جنین و یک انسان نیست. انسانی هم که ازعقل،چشم، گوش و فقط بهره حیوانی می برد، انسان نیست.
اختیار در سایر موجودات : متأسفانه این یک شایعه و باور غلط است که بسیاری گمان می کنند: هیچ موجودی جز انسان اختیاری ندارد! نه خداوند چنین فرموده و نه حکم عقل چنین گمانی را تصدیق میکند!
خداوند متعال، موجود بیشعور نمی آفریند و هر موجودی که شعور داشته باشد، به نوعی اختیار هم دارد، منتهی کیفیت و حوزه اختیار آنها متفاوت است. خداوند متعال در قرآن کریم فرمود که تمامی مخلوقات، با اختیار خود، بندگی و اطاعت را برگزیدند:ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ - سپس به آفرينش آسمان پرداخت، در حالى كه بصورت دود بود؛ به آن و به زمين دستور داد: به وجود آييد و شكل گيريد، خواه از روى اطاعت و خواه اكراه! آنها گفتند: ما از روى طاعت مى آييم و شكل مىگيريم!(سوره فصلت آیه 11)
الف) - اختیار فرشتگان :
اگر فرشتگان، هیچ اختیاری نداشته باشند، پس هیچ فضیلتی هم نسبت به سایر موجوداتی که اختیار دارند، نخواهند داشت، در حالی که آنها به غیر ازانسانهای کامل،از تمامی موجودات برترند.
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید که به فرشتگانش امر میکند و آنها درامرالهی عصیان و نافرمانی نمیکنند، بلکه اطاعت می کنند: لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ -(سوره تّحریم بخشی از آیه 6)
و امر، اطاعت یا عصیان، در جایی معنا و مورد دارد که اختیاری وجود داشته باشد.
الف -1) - اختیار گناه :
گناه یا همان نافرمانی عصیان، ریشه در قوای شهوت و غضب دارد که دو قوه، برای امکان حیات روی زمین، با بدن مادی و حیوانی می باشد. در احادیث بسیار تصریح شده که غفلت و معصیت، مخصوص دنیا زندگی در زمین است و پس از آن،نه غفلتی هست و نه معصیتی.
لذا فرشتگان در زمین زندگی نمیکنند و بُعد مادی و حیوانی ندارند که شهوت و غضب حیوانی داشته باشند. فرشتگان، نفس اماره ندارند، نه این که عقل، شعور و اختیار نداشته باشند،بنابراین، عقلانیت فرشتگان، اولاً جهت شناخت هر چه بیشتر آنان از خداوند سبحان میباشد، (ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
اينان همان غافلانند چرا كه با داشتن همه گونه امكانات هدايت،باز هم گمراهند!(سوره اعراف آیه 179)
بنابراین، صِرف برخورداری از استعداد و امکان، دلیل برتری نمیشود، بلکه باید آن استعداد شکوفا گردد. بذری که کاشته نشده، یک گیاه کامل نیست؛ نطفهی منی که بیرون ریخته می شود، یک جنین و یک انسان نیست. انسانی هم که ازعقل،چشم، گوش و فقط بهره حیوانی می برد، انسان نیست.
اختیار در سایر موجودات : متأسفانه این یک شایعه و باور غلط است که بسیاری گمان می کنند: هیچ موجودی جز انسان اختیاری ندارد! نه خداوند چنین فرموده و نه حکم عقل چنین گمانی را تصدیق میکند!
خداوند متعال، موجود بیشعور نمی آفریند و هر موجودی که شعور داشته باشد، به نوعی اختیار هم دارد، منتهی کیفیت و حوزه اختیار آنها متفاوت است. خداوند متعال در قرآن کریم فرمود که تمامی مخلوقات، با اختیار خود، بندگی و اطاعت را برگزیدند:ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ - سپس به آفرينش آسمان پرداخت، در حالى كه بصورت دود بود؛ به آن و به زمين دستور داد: به وجود آييد و شكل گيريد، خواه از روى اطاعت و خواه اكراه! آنها گفتند: ما از روى طاعت مى آييم و شكل مىگيريم!(سوره فصلت آیه 11)
الف) - اختیار فرشتگان :
اگر فرشتگان، هیچ اختیاری نداشته باشند، پس هیچ فضیلتی هم نسبت به سایر موجوداتی که اختیار دارند، نخواهند داشت، در حالی که آنها به غیر ازانسانهای کامل،از تمامی موجودات برترند.
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید که به فرشتگانش امر میکند و آنها درامرالهی عصیان و نافرمانی نمیکنند، بلکه اطاعت می کنند: لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ -(سوره تّحریم بخشی از آیه 6)
و امر، اطاعت یا عصیان، در جایی معنا و مورد دارد که اختیاری وجود داشته باشد.
الف -1) - اختیار گناه :
گناه یا همان نافرمانی عصیان، ریشه در قوای شهوت و غضب دارد که دو قوه، برای امکان حیات روی زمین، با بدن مادی و حیوانی می باشد. در احادیث بسیار تصریح شده که غفلت و معصیت، مخصوص دنیا زندگی در زمین است و پس از آن،نه غفلتی هست و نه معصیتی.
لذا فرشتگان در زمین زندگی نمیکنند و بُعد مادی و حیوانی ندارند که شهوت و غضب حیوانی داشته باشند. فرشتگان، نفس اماره ندارند، نه این که عقل، شعور و اختیار نداشته باشند،بنابراین، عقلانیت فرشتگان، اولاً جهت شناخت هر چه بیشتر آنان از خداوند سبحان میباشد، (ادامه دارد...)
۵۶۵
۲۵ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.