بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
پس انسان عاقل، علیم و حکیم، دقت مینماید که آیا این هستی ها، ربطی به او دارد و او را مکلف به تکالیف و باید و نبایدهایی مینماید یا خیر؟!
مثال: فرض کنیم که دانشمندان آتش و انسان را توصیف کردند و گفتند: آتش حرارت دارد، سوزاننده است و انسان نیز پوست و گوشتی لطیف و سوزنده دارد - آیا میتوان گفت: خب چنین باشد، به من و تو چه؟! یا نتیجهگیری می شود که پس، انسان نباید دست و پا و بدن خود را به آتش نزدیک کند و باید از بدن مراقبت نموده و از آتش درست استفاده کند.
خدا همه جا هست:
حال آیا خدا همه جا هست،ایجاب میکند که انسان در هر آن و هرکجا، خداوند متعال را بندگی کند، یا به این بهانه که او همه جا هست، یاغی شود؟!
بندگی:
آیا خدایی که همه جا هست، علیم و حکیم هست، خالق و مالک و ربّ هست، انسان را خلق نموده و به او عقل، قلب، اختیار و انتخاب داده است، و خلقت او نیز عبث = بیهوده و لعب = بازی نبوده و قطعاً هدف و سرانجامی دارد، باید بندگان خود را آگاه و هدایت نماید یا خیر؟! و آیا ضرورت این هدایت، ارسال انبیا، انزال وحی کتاب، تبیین بایدها و نبایدها، قراردادن معلمها، مربیها، راهنمایان و الگوهای زنده و قابل تبعیت را ایجاب مینماید و یا خیر؟!
اگر عقل سلیم حکم داد که او هست، علیم وحکیم هست، هدایت بشر ضرورت دارد، او هدایت میکند و حال آیا باید اطاعت و تبعیت نمود و یا خیر؟!
حج: بنابراین، هر حکمی که از سوی پرودگار حکیم صادر شده، لازمه تعلیم، رشد، تعالی و قرب بشر میباشد. خواه احکام شخصی باشد، یا اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... .
فرمود: بر مسلمانانی که توانگر مستطیع می شوند، واجب است که یک بار در طول عمر خود، به حج مشرف شوند و مناسک عبادی و سیاسی خود را به جا آورند، تا هم خودشان و هم جامعه رشد پیدا کنند.
بنابراین، مناسک حج، از یک سو انسان توانگر را بیشتر میسازد و غبار هر گونه دنیاگرایی، تعلقات مادی، وابستگی به تجمل و تشریفات و را از او میزداید، و از سویی دیگر، کنگره عظیمی را از مسلمانان توانگر، در یک زمان و یک مکان تشکیل میدهد که در آن مکلفند، همه یک رنگ و یک شکل باشند، با یک دیگر آشنا شوند،به دوست شناسی و دشمن شناسی واحد برسند و بالتبع در بازگشت، به معرفت خود عمل نمایند.
حال آیا این تشکیلات، برنامه هدفمند و منظم، منافاتی با خدا همه جا هست دارد؟ یا آن که تثبیت خداشناسی وخدا پرستی مسلمانان میباشد؟(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
پس انسان عاقل، علیم و حکیم، دقت مینماید که آیا این هستی ها، ربطی به او دارد و او را مکلف به تکالیف و باید و نبایدهایی مینماید یا خیر؟!
مثال: فرض کنیم که دانشمندان آتش و انسان را توصیف کردند و گفتند: آتش حرارت دارد، سوزاننده است و انسان نیز پوست و گوشتی لطیف و سوزنده دارد - آیا میتوان گفت: خب چنین باشد، به من و تو چه؟! یا نتیجهگیری می شود که پس، انسان نباید دست و پا و بدن خود را به آتش نزدیک کند و باید از بدن مراقبت نموده و از آتش درست استفاده کند.
خدا همه جا هست:
حال آیا خدا همه جا هست،ایجاب میکند که انسان در هر آن و هرکجا، خداوند متعال را بندگی کند، یا به این بهانه که او همه جا هست، یاغی شود؟!
بندگی:
آیا خدایی که همه جا هست، علیم و حکیم هست، خالق و مالک و ربّ هست، انسان را خلق نموده و به او عقل، قلب، اختیار و انتخاب داده است، و خلقت او نیز عبث = بیهوده و لعب = بازی نبوده و قطعاً هدف و سرانجامی دارد، باید بندگان خود را آگاه و هدایت نماید یا خیر؟! و آیا ضرورت این هدایت، ارسال انبیا، انزال وحی کتاب، تبیین بایدها و نبایدها، قراردادن معلمها، مربیها، راهنمایان و الگوهای زنده و قابل تبعیت را ایجاب مینماید و یا خیر؟!
اگر عقل سلیم حکم داد که او هست، علیم وحکیم هست، هدایت بشر ضرورت دارد، او هدایت میکند و حال آیا باید اطاعت و تبعیت نمود و یا خیر؟!
حج: بنابراین، هر حکمی که از سوی پرودگار حکیم صادر شده، لازمه تعلیم، رشد، تعالی و قرب بشر میباشد. خواه احکام شخصی باشد، یا اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... .
فرمود: بر مسلمانانی که توانگر مستطیع می شوند، واجب است که یک بار در طول عمر خود، به حج مشرف شوند و مناسک عبادی و سیاسی خود را به جا آورند، تا هم خودشان و هم جامعه رشد پیدا کنند.
بنابراین، مناسک حج، از یک سو انسان توانگر را بیشتر میسازد و غبار هر گونه دنیاگرایی، تعلقات مادی، وابستگی به تجمل و تشریفات و را از او میزداید، و از سویی دیگر، کنگره عظیمی را از مسلمانان توانگر، در یک زمان و یک مکان تشکیل میدهد که در آن مکلفند، همه یک رنگ و یک شکل باشند، با یک دیگر آشنا شوند،به دوست شناسی و دشمن شناسی واحد برسند و بالتبع در بازگشت، به معرفت خود عمل نمایند.
حال آیا این تشکیلات، برنامه هدفمند و منظم، منافاتی با خدا همه جا هست دارد؟ یا آن که تثبیت خداشناسی وخدا پرستی مسلمانان میباشد؟(ادامه دارد...)
۸۵۷
۰۳ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.