بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
بنابراین، هیچ الزامی ندار که بلا حتماً عذاب تلقی گردد. آیا بلاهایی که در کربلا، بر سیدالشهداء، خاندان و یارانش تحمیل شد و اصابت کرد، برای آنان عذاب بود؟!خیر، بلکه آنان را به والاترین مقامات و سعادت ابدی و مقام محمود رساند، و البته دشمنان ایشان را به هلاکت بیشتر کشاند.
اما، باید دقت و توجه داشته باشیم که آن چه در دنیا و آخرت، به ما زیان می رساند، نتیجۀ مواضع و اعمال خودمان است، نه این که خطا و گناه امری باشد، و بلا، عقاب و عذاب چیز دیگری باشند که از جای دیگری داده میشوند!
وقتی با نادانی و بیتوجهی، روی خط زلزله،خانههای سست ساخته شد، نتیجه اش فرو ریختن آنها در یک زلزلۀ 4 تا 5 ریشتری میگردد - و یا کسی ربا و مال یتیم میخورد، در همین دنیا آتش به شکم خود میریزد؛ منتهی اینجا نمیبیند و نمیفهمد، ولی در آخرت که حقایق آشکار میشوند، میبیند که درونش پر از آتش شده است و از درون خودش آتش گرفته و میسوزد.
لذا در قرآن کریم تصریح نمود که ضمن بخشش بسیاری از گناهانتان حتی بدون این که بفهمید و برایش استغفار و توبه کنید، در این دنیا، فقط گوشهای از عواقب گناهتان را نشانتان میدهم، تا بدانید و بفهمید که هر کاری نتیجهای دارد، و مصیبتها از خودتان است، پس آخرتی در کار است و به مقصد راهتان و نتایج کارهایتان خواهید رسید.
وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ - هر مصيبتى به شما رسد، بخاطر اعمالى است كه انجام دادهايد، و بسيارى را نيز عفو مىكند!(سوره شوری آیه 30)
فرض کنید که کسی تحصیل نکند، کار هم نکند، تفکر و تعقل را تعطیل کرده و فقط به سرگرمی و بازی و هوای نفسش مشغول شود وپس ازمدتی که با واقعیات زندگی مواجه شد و درگیربلاها ومصیبت های سنگین گردید، بگوید: مگر خداوند متعال، رحمان، رحیم، رئوف و رازق نیست، پس چرا من گرفتار شدم.؟!
اگر مردم با رأی خود فرعون و طاغوتی را مثل امریکا و ... به ریاست برگزیدند و یا اشخاص بیخرد، نادان وبیبصیرتی را برای مدیریت کشورشان انتخاب کردند و سپس با بلایای گوناگون مواجه شدند، نمیتوانند بگویند: مگر خداوند متعال، ربّ، حفیظ، رحمان و رئوف نیست، پس این بلاها برای چیست.؟!
بنابر این، در وسعت رحمت و شدت رأفت خداوند متعال، هیچ تردیدی نیست، چنان که در قهر و غضب او نیز تردیدی وجود ندارد؛ پس مهم این است که ما خودمان را لایق و مشمول چه مینماییم.(پایان)
پاسخ قسمت سوم :
بنابراین، هیچ الزامی ندار که بلا حتماً عذاب تلقی گردد. آیا بلاهایی که در کربلا، بر سیدالشهداء، خاندان و یارانش تحمیل شد و اصابت کرد، برای آنان عذاب بود؟!خیر، بلکه آنان را به والاترین مقامات و سعادت ابدی و مقام محمود رساند، و البته دشمنان ایشان را به هلاکت بیشتر کشاند.
اما، باید دقت و توجه داشته باشیم که آن چه در دنیا و آخرت، به ما زیان می رساند، نتیجۀ مواضع و اعمال خودمان است، نه این که خطا و گناه امری باشد، و بلا، عقاب و عذاب چیز دیگری باشند که از جای دیگری داده میشوند!
وقتی با نادانی و بیتوجهی، روی خط زلزله،خانههای سست ساخته شد، نتیجه اش فرو ریختن آنها در یک زلزلۀ 4 تا 5 ریشتری میگردد - و یا کسی ربا و مال یتیم میخورد، در همین دنیا آتش به شکم خود میریزد؛ منتهی اینجا نمیبیند و نمیفهمد، ولی در آخرت که حقایق آشکار میشوند، میبیند که درونش پر از آتش شده است و از درون خودش آتش گرفته و میسوزد.
لذا در قرآن کریم تصریح نمود که ضمن بخشش بسیاری از گناهانتان حتی بدون این که بفهمید و برایش استغفار و توبه کنید، در این دنیا، فقط گوشهای از عواقب گناهتان را نشانتان میدهم، تا بدانید و بفهمید که هر کاری نتیجهای دارد، و مصیبتها از خودتان است، پس آخرتی در کار است و به مقصد راهتان و نتایج کارهایتان خواهید رسید.
وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ - هر مصيبتى به شما رسد، بخاطر اعمالى است كه انجام دادهايد، و بسيارى را نيز عفو مىكند!(سوره شوری آیه 30)
فرض کنید که کسی تحصیل نکند، کار هم نکند، تفکر و تعقل را تعطیل کرده و فقط به سرگرمی و بازی و هوای نفسش مشغول شود وپس ازمدتی که با واقعیات زندگی مواجه شد و درگیربلاها ومصیبت های سنگین گردید، بگوید: مگر خداوند متعال، رحمان، رحیم، رئوف و رازق نیست، پس چرا من گرفتار شدم.؟!
اگر مردم با رأی خود فرعون و طاغوتی را مثل امریکا و ... به ریاست برگزیدند و یا اشخاص بیخرد، نادان وبیبصیرتی را برای مدیریت کشورشان انتخاب کردند و سپس با بلایای گوناگون مواجه شدند، نمیتوانند بگویند: مگر خداوند متعال، ربّ، حفیظ، رحمان و رئوف نیست، پس این بلاها برای چیست.؟!
بنابر این، در وسعت رحمت و شدت رأفت خداوند متعال، هیچ تردیدی نیست، چنان که در قهر و غضب او نیز تردیدی وجود ندارد؛ پس مهم این است که ما خودمان را لایق و مشمول چه مینماییم.(پایان)
۲۹۳
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.