بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
چگونه ممکن است ایشان نسبت به همگان، نسبت به دوست و دشمن، به صورت یکسان رئوف و رحیم باشند، در حالی که خداوند متعال خود به ایشان امر نموده که نسبت به کفار شدید باشد، ولایت، دوستی، محبت و مودتی با آنان نداشته باشد؟!
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ - اى پيامبر! با كافران و منافقان جهاد كن، و بر آنها سخت بگير! جايگاه شان جهنم است؛ و چه بد سرنوشتى دارند!(سوره توبه آیه 73)
این عاقبت و جایگاه را همان خداوند رحمان، رحیم، غفور، عفو و رئوف برای آنان مقدر نموده است، چرا که هیچ گاه مؤمن و کافر - عادل و ظالم - متقی و فاسد را در یک جایگاه قرار نمیدهد.
رأفت و عقاب خداوند:
هیچ رحمت و رأفتی، با سختگیری، شدت و یا حتی عقاب و عذاب، منافاتی ندارد؛ چنان که در نوع انسان نیز چنین است. مگر میشود کسی عقل را دوست داشته باشد، اما با جهل دشمن نباشد؟ - یا سلامتی را دوست بدارد، اما از بیماری بدش نیاید؟ - یا پاکی را دوست بدارد، اما از آلودگی بیزاری نداشته باشد؟! مگر میشود نسبت به دوست و دشمن، یک موضع داشت؟!
برخی برای آن که در اعتقادت مردم رخنه کنند و البته گناه را برایشان آسان و راحت کنند، گفتند: خداوند ارحم الراحمین و رئوف است، پس عذابی ندارد! برخی نیز چون با خداوند متعال دشمنی دارند، سعی دارند عواقب کارهای خود را دلیل بر رأفت نداشتن او وانمود کنند! خب، چنین ادعاهایی ضمن افترا به خداوند سبحان، تکذیب کل قرآن کریم، انکار قیامت و مسخره کردن دین خدا میباشد!
خداوندی که خود را به بندگانش رحمان و رئوف معرفی نمود، در ضمن فرمود بدانید که خداوند سبحان، سریع الحساب و شدید العقاب است:
اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ - بدانيد خدا داراى مجازات شديد، و در عين حال آمرزنده و مهربان است.(سوره مائده آیه 98)
هیچ گاه خداوند کریم، بندهاش را از همان جهت که مورد رحمت، مغفرت و رحمت قرار داده، عذاب نمیکند که گفته شود این تناقض است!
بلا : بلا و فتنه نیز منافاتی با رحمت و رأفت الهی ندارد. بلا و فتنه هر دو به معنای امتحان و آزمایش میباشند و در این عالم، رویکردی برای انسان وجود ندارد که اسباب آزمایش او نباشد. چنان که فرمود: اولاد و اموال شما، فتنه اسباب آزمایش شما هستند. و البته بلا بیشتر به مصادیق گرفتاری و مصیبت گفته می شود.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
چگونه ممکن است ایشان نسبت به همگان، نسبت به دوست و دشمن، به صورت یکسان رئوف و رحیم باشند، در حالی که خداوند متعال خود به ایشان امر نموده که نسبت به کفار شدید باشد، ولایت، دوستی، محبت و مودتی با آنان نداشته باشد؟!
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ - اى پيامبر! با كافران و منافقان جهاد كن، و بر آنها سخت بگير! جايگاه شان جهنم است؛ و چه بد سرنوشتى دارند!(سوره توبه آیه 73)
این عاقبت و جایگاه را همان خداوند رحمان، رحیم، غفور، عفو و رئوف برای آنان مقدر نموده است، چرا که هیچ گاه مؤمن و کافر - عادل و ظالم - متقی و فاسد را در یک جایگاه قرار نمیدهد.
رأفت و عقاب خداوند:
هیچ رحمت و رأفتی، با سختگیری، شدت و یا حتی عقاب و عذاب، منافاتی ندارد؛ چنان که در نوع انسان نیز چنین است. مگر میشود کسی عقل را دوست داشته باشد، اما با جهل دشمن نباشد؟ - یا سلامتی را دوست بدارد، اما از بیماری بدش نیاید؟ - یا پاکی را دوست بدارد، اما از آلودگی بیزاری نداشته باشد؟! مگر میشود نسبت به دوست و دشمن، یک موضع داشت؟!
برخی برای آن که در اعتقادت مردم رخنه کنند و البته گناه را برایشان آسان و راحت کنند، گفتند: خداوند ارحم الراحمین و رئوف است، پس عذابی ندارد! برخی نیز چون با خداوند متعال دشمنی دارند، سعی دارند عواقب کارهای خود را دلیل بر رأفت نداشتن او وانمود کنند! خب، چنین ادعاهایی ضمن افترا به خداوند سبحان، تکذیب کل قرآن کریم، انکار قیامت و مسخره کردن دین خدا میباشد!
خداوندی که خود را به بندگانش رحمان و رئوف معرفی نمود، در ضمن فرمود بدانید که خداوند سبحان، سریع الحساب و شدید العقاب است:
اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ - بدانيد خدا داراى مجازات شديد، و در عين حال آمرزنده و مهربان است.(سوره مائده آیه 98)
هیچ گاه خداوند کریم، بندهاش را از همان جهت که مورد رحمت، مغفرت و رحمت قرار داده، عذاب نمیکند که گفته شود این تناقض است!
بلا : بلا و فتنه نیز منافاتی با رحمت و رأفت الهی ندارد. بلا و فتنه هر دو به معنای امتحان و آزمایش میباشند و در این عالم، رویکردی برای انسان وجود ندارد که اسباب آزمایش او نباشد. چنان که فرمود: اولاد و اموال شما، فتنه اسباب آزمایش شما هستند. و البته بلا بیشتر به مصادیق گرفتاری و مصیبت گفته می شود.(ادامه دارد...)
۶۹۳
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.