بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
وَاضرِبُوهُنَّ -سوره نساء بخشی از آیه 34)
غالباً اهل تفسیر وَاضرِبُوهُنَّ - را به مفهوم کتک زدن همسران گرفته اند و پیرامون همین مفهوم توجیهاتی نیز در کتب خود آورده اند. لکن باید دانست که اولاً: ضرب یا همان زدن،فقط به معنای کتک زدن نیست. درفارسی نیز همینطور است: بعنوان مثال؛ راه زدن یا دست زدن یا لب زدن یا جیب زدن یا ضرب المثل زدن یا قدم زدن یا پارو زدن یا حرف زدن یا سکه زدن همه از فعل زدن استفاده می شود. زدن نه در زبان عربی و نه زبان فارسی صرفاً به معنای کتک کاری نیست. آن حیطه معنایی وسیعی دارد.ما آیه را به تنبیه شان کنید ترجمه می کنیم. و تنبیه کردن به معنای هشیار کردن است.زیرا فحوای آیه هشیار کردن را می رساند و نه تحقیر و کتک زدن را. دقت کن! گاه حتی با یک نگاه زدن می توان شخص را متنبه کرد، و گاه با یک دست زدن با ملاطفت! اینها هم جزو مفهوم زدن است. مراد تنبّه و هشیاری است نه برانگیختن آتش خشونت.
شاهد آنکه در قرآن؛ حضرت ایوب نیز برای متنبه کردن همسرش او را با دسته ای از خوشه گندم نواخت! که بیشتر حکم نوازش دارد تا کتک زدن!
خود پیامبر (ص) نیز هیچگاه با همسران شان با خشونت رفتار نکرده اند. نه تنها با همسران شان، بلکه حتی گاه در باب اجرای حدود نسبت به دیگران از شیوه برخورد ملاطفت آمیز بهره می بردند.
در المُقنِع آمده است که در زمانی که پیامبر (ص) در مدینه حاکمیت داشتند شخص فربه ای را که مرتکب زنا شده بود به نزدشان (ص) آوردند و ایشان با یک شاخه از لیف خرما که برگ های لطیفی دارد، به شخص ضربه ای زدند! همین! و آنگاه رهایش کردند! اینها همه سنت های با ارزشی است که امروزه روز باید بیش از پیش به آن توجه شود. زیرا خشم و خشونت،عامل تربیتی نیست. خشونت هیچگاه هیچ مشکلی را حل نکرده و نمی کند. زیرا مشکل خود خشونت است.
امروزه باید از روایات و احادیثی اینچنین بهره برد و چهره رحمت آمیز اسلام را به جهانیان معرفی نمود. این نیاز حیاتی و ضروری دوره جدیدِ پیش روست. نمایش خشونت،ضد تبلیغ است و هرگز تبلیغی برای دین خدای بخشنده و مهربان، نبوده و نیست.
خداوند میفرماید: من خودم از زن حمایت و مراقبت میکنم. به او ایمان، محبت، عشق، وفاداری، صبر، عفت، حیا، شجاعت، مقاومت و فضیلتهای بسیاری دادهام که میتواند به وسیله آنها خود را در غیاب شوهر حفظ کند، پس او هم باید این کار را بکند و خدا خود حافظ اوست.
وَاضرِبُوهُنَّ -سوره نساء بخشی از آیه 34)
غالباً اهل تفسیر وَاضرِبُوهُنَّ - را به مفهوم کتک زدن همسران گرفته اند و پیرامون همین مفهوم توجیهاتی نیز در کتب خود آورده اند. لکن باید دانست که اولاً: ضرب یا همان زدن،فقط به معنای کتک زدن نیست. درفارسی نیز همینطور است: بعنوان مثال؛ راه زدن یا دست زدن یا لب زدن یا جیب زدن یا ضرب المثل زدن یا قدم زدن یا پارو زدن یا حرف زدن یا سکه زدن همه از فعل زدن استفاده می شود. زدن نه در زبان عربی و نه زبان فارسی صرفاً به معنای کتک کاری نیست. آن حیطه معنایی وسیعی دارد.ما آیه را به تنبیه شان کنید ترجمه می کنیم. و تنبیه کردن به معنای هشیار کردن است.زیرا فحوای آیه هشیار کردن را می رساند و نه تحقیر و کتک زدن را. دقت کن! گاه حتی با یک نگاه زدن می توان شخص را متنبه کرد، و گاه با یک دست زدن با ملاطفت! اینها هم جزو مفهوم زدن است. مراد تنبّه و هشیاری است نه برانگیختن آتش خشونت.
شاهد آنکه در قرآن؛ حضرت ایوب نیز برای متنبه کردن همسرش او را با دسته ای از خوشه گندم نواخت! که بیشتر حکم نوازش دارد تا کتک زدن!
خود پیامبر (ص) نیز هیچگاه با همسران شان با خشونت رفتار نکرده اند. نه تنها با همسران شان، بلکه حتی گاه در باب اجرای حدود نسبت به دیگران از شیوه برخورد ملاطفت آمیز بهره می بردند.
در المُقنِع آمده است که در زمانی که پیامبر (ص) در مدینه حاکمیت داشتند شخص فربه ای را که مرتکب زنا شده بود به نزدشان (ص) آوردند و ایشان با یک شاخه از لیف خرما که برگ های لطیفی دارد، به شخص ضربه ای زدند! همین! و آنگاه رهایش کردند! اینها همه سنت های با ارزشی است که امروزه روز باید بیش از پیش به آن توجه شود. زیرا خشم و خشونت،عامل تربیتی نیست. خشونت هیچگاه هیچ مشکلی را حل نکرده و نمی کند. زیرا مشکل خود خشونت است.
امروزه باید از روایات و احادیثی اینچنین بهره برد و چهره رحمت آمیز اسلام را به جهانیان معرفی نمود. این نیاز حیاتی و ضروری دوره جدیدِ پیش روست. نمایش خشونت،ضد تبلیغ است و هرگز تبلیغی برای دین خدای بخشنده و مهربان، نبوده و نیست.
خداوند میفرماید: من خودم از زن حمایت و مراقبت میکنم. به او ایمان، محبت، عشق، وفاداری، صبر، عفت، حیا، شجاعت، مقاومت و فضیلتهای بسیاری دادهام که میتواند به وسیله آنها خود را در غیاب شوهر حفظ کند، پس او هم باید این کار را بکند و خدا خود حافظ اوست.
۹۲۸
۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.