بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت اول :
هَذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ - اين بيانی است برای عموم مردم؛ و هدايت و اندرزی است برای پرهيزكاران (138)
وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ -و سست نشويد! و غمگين نگرديد! و شما برتريد اگر ايمان داشته باشيد.(139) (سوره آل عمران آیه 138و 139)
قرآن مجید، کتابی است که از سوی خداوند متعال، برای هدایت تمامی انسانها نازل شده است، لذا برای عموم تبیین است، اما برای متقیان آنان که حفاظت از خود و ارزشهای خود را میخواهند و مراقبت میکنند، هدایت و موعظه میباشد.
مقام کبریایی از آن خداوند سبحان است که هر چه هست مخلوق، مملوک و مرزوق اوست. الله اکبر، یعنی او را حتی از هر توصیفی بزرگتر شناختن.
خداوند سبحان، تکبر را بر هیچ یک از بندگانش روا ننموده است؛ امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبۀ قاصعه فرمودند: اگر خداوند میخواست به کسی اجازۀ تکبر دهد، به پیامبران، اوصیای ایشان و اولیایش میداد!
ابلیس لعین، به خاطر تکبرش از آن مقام ملکوتی اخراج شد، هبوط یافت و برای همیشه ملعون محروم از رحمت و مغفرت الهی گردید و هر متکبر دیگری نیز به همین سرنوشت دچار میشود، چرا که خداوند متعال در داوری بندگانش، استثنایی که به مثابۀ ظلم باشد، قائل نمیشود.
تکبر در میان بندگان، به زبان ساده، یعنی خود برتربینی به نوعی که سبب تحقیر دیگران شود؛ اما خداوند سبحان خود به برخی برتریهایی داده است، حتی به برخی پیامبرانش نسبت به برخی دیگر نیز برتریهایی داده است؛ چنان که فرمود: تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ ... از آن فرستادگان پیامبران، برخی را بر برخی برتری بخشیدیم (سوره بقرهبخشی از 253)
بنابراین، هر گونه خود بزرگبینی، مصداق آن تکبر مذمومی که گناه کبیره میباشد نیست؛ مثل این که پدر و مادر، باید خود را بزرگتر از فرزندان خود بدانند یا همین طور است معلم نسبت به دانشآموزان یا فرماندههان نسبت به نیروها و رهبران نسبت به پیروان و این نوع از خود برتر بینی، نه تنها تکبر نیست و مذموم و گناه نمیباشد، بلکه لازم و ضروری نیز هست و البته مسئولیت آور میباشد.
اساساً اگر اصل تکبر و هر نوع تکبری بد بود، اولاً خداوند متعال متصف به کبریایی نمیگردید و ثانیاً خداوند متعال این صفت را در وجود آدمی قرار نمی داد.
تکبر لازم و ضروری: در آیات بسیاری بر ایستادگی مقابل مستکبران و ظالمان تأکید شده است که جز با برخورداری از روحیۀ بالای خود باوری و ما میتوانیم - برتریم و باید برتر باشیم،(ادامه دارد...)
قسمت اول :
هَذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ - اين بيانی است برای عموم مردم؛ و هدايت و اندرزی است برای پرهيزكاران (138)
وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ -و سست نشويد! و غمگين نگرديد! و شما برتريد اگر ايمان داشته باشيد.(139) (سوره آل عمران آیه 138و 139)
قرآن مجید، کتابی است که از سوی خداوند متعال، برای هدایت تمامی انسانها نازل شده است، لذا برای عموم تبیین است، اما برای متقیان آنان که حفاظت از خود و ارزشهای خود را میخواهند و مراقبت میکنند، هدایت و موعظه میباشد.
مقام کبریایی از آن خداوند سبحان است که هر چه هست مخلوق، مملوک و مرزوق اوست. الله اکبر، یعنی او را حتی از هر توصیفی بزرگتر شناختن.
خداوند سبحان، تکبر را بر هیچ یک از بندگانش روا ننموده است؛ امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبۀ قاصعه فرمودند: اگر خداوند میخواست به کسی اجازۀ تکبر دهد، به پیامبران، اوصیای ایشان و اولیایش میداد!
ابلیس لعین، به خاطر تکبرش از آن مقام ملکوتی اخراج شد، هبوط یافت و برای همیشه ملعون محروم از رحمت و مغفرت الهی گردید و هر متکبر دیگری نیز به همین سرنوشت دچار میشود، چرا که خداوند متعال در داوری بندگانش، استثنایی که به مثابۀ ظلم باشد، قائل نمیشود.
تکبر در میان بندگان، به زبان ساده، یعنی خود برتربینی به نوعی که سبب تحقیر دیگران شود؛ اما خداوند سبحان خود به برخی برتریهایی داده است، حتی به برخی پیامبرانش نسبت به برخی دیگر نیز برتریهایی داده است؛ چنان که فرمود: تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ ... از آن فرستادگان پیامبران، برخی را بر برخی برتری بخشیدیم (سوره بقرهبخشی از 253)
بنابراین، هر گونه خود بزرگبینی، مصداق آن تکبر مذمومی که گناه کبیره میباشد نیست؛ مثل این که پدر و مادر، باید خود را بزرگتر از فرزندان خود بدانند یا همین طور است معلم نسبت به دانشآموزان یا فرماندههان نسبت به نیروها و رهبران نسبت به پیروان و این نوع از خود برتر بینی، نه تنها تکبر نیست و مذموم و گناه نمیباشد، بلکه لازم و ضروری نیز هست و البته مسئولیت آور میباشد.
اساساً اگر اصل تکبر و هر نوع تکبری بد بود، اولاً خداوند متعال متصف به کبریایی نمیگردید و ثانیاً خداوند متعال این صفت را در وجود آدمی قرار نمی داد.
تکبر لازم و ضروری: در آیات بسیاری بر ایستادگی مقابل مستکبران و ظالمان تأکید شده است که جز با برخورداری از روحیۀ بالای خود باوری و ما میتوانیم - برتریم و باید برتر باشیم،(ادامه دارد...)
۶۶۲
۱۱ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.