بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
شنونده باید عاقل باشد : حرف، ادعا، نظریه و بسیار است، اما مهم این است که شنونده باید عاقل باشد، یعنی ببیند که گوینده برای حرف، ادعا و اثبات نظریۀ خود، چه دلایل و براهین عقلی میآورد و آیا معقول هست یا خیر؟! لذا در آیۀ بعد فرمود: أَمْ لَهُمْ سُلَّمٌ يَسْتَمِعُونَ فِيهِ فَلْيَأْتِ مُسْتَمِعُهُمْ بِسُلْطَانٍ مُبِينٍ - يا آن كه نردبانى دارند كه بر آن بالا مىروند و بدين طريق وحى آسمانى را مى شنوند؟! پس آن كس از ايشان كه شنيده است بايد دليل آشكارى بياورد که بر چه اساس پذیرفته است.(سوره طور آیه 38)
دلیل قاطع عقلی : پاسخ این پرسشها، در عقل فطری نهادینه شده است و البته مطالعۀ کتاب خلقت و کتاب وحی، راه را روشن می کند، چرا که عقل به نور علم میبیند و تشخیص میدهد.
بدیهی است که در این عالم هستی، هیچ چیزی حتی به کوچکی یک هستۀ اتم، خود به خود به وجود نیامده و نمی آید؛ بنابراین ادعای پیدایش خود به خودی عالم هستی، غیر معقول و غیر علمی می باشد، چنان که یک نمونه و یا مصداقش نیز ندارد. بنابراین، خالقی باید خلق نموده باشد.
تردیدی نیست که هیچ کسی، خالق خودش و یا سایر عناصر عالم هستی نبوده و نمیتواند باشد و آن خالق حتمی، باید به غیر از مخلوقات باشد.
تردیدی نیست که هیچ کسی، خالق خودش و یا سایر عناصر عالم هستی نبوده و نمیتواند باشد و آن خالق حتمی، باید به غیر از مخلوقات باشد و مانند سایر مخلوقات نباشد، وگرنه، خودش نیز مخلوق است و خالق میخواهد.
پس لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ – هیچ چیزی مانند او نیست.(سوره شوری بخشی از آیه 11)
اگر تمامی دانشمندان، با تمامی علوم، فناوری، صنعت و امکانات خود جمع شود، نمیتوانند حتی یک مگس را خلق کنند.
يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَإِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ - اى مردم! مثلى زده شده است، به آن گوش فرا دهيد: كسانى را كه غير از خدا مىخوانيد، هرگز نمىتوانند مگسى بيافرينند، هر چند براى اين كار دست به دست هم دهند! و هر گاه مگس چيزى از آنها بربايد، نمىتوانند آن را باز پس گيرند! هم اين طلب كنندگان ناتوانند، و هم آن مطلوبان. هم اين عابدان، و هم آن معبودان!(سوره حج آیه 73)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت سوم :
شنونده باید عاقل باشد : حرف، ادعا، نظریه و بسیار است، اما مهم این است که شنونده باید عاقل باشد، یعنی ببیند که گوینده برای حرف، ادعا و اثبات نظریۀ خود، چه دلایل و براهین عقلی میآورد و آیا معقول هست یا خیر؟! لذا در آیۀ بعد فرمود: أَمْ لَهُمْ سُلَّمٌ يَسْتَمِعُونَ فِيهِ فَلْيَأْتِ مُسْتَمِعُهُمْ بِسُلْطَانٍ مُبِينٍ - يا آن كه نردبانى دارند كه بر آن بالا مىروند و بدين طريق وحى آسمانى را مى شنوند؟! پس آن كس از ايشان كه شنيده است بايد دليل آشكارى بياورد که بر چه اساس پذیرفته است.(سوره طور آیه 38)
دلیل قاطع عقلی : پاسخ این پرسشها، در عقل فطری نهادینه شده است و البته مطالعۀ کتاب خلقت و کتاب وحی، راه را روشن می کند، چرا که عقل به نور علم میبیند و تشخیص میدهد.
بدیهی است که در این عالم هستی، هیچ چیزی حتی به کوچکی یک هستۀ اتم، خود به خود به وجود نیامده و نمی آید؛ بنابراین ادعای پیدایش خود به خودی عالم هستی، غیر معقول و غیر علمی می باشد، چنان که یک نمونه و یا مصداقش نیز ندارد. بنابراین، خالقی باید خلق نموده باشد.
تردیدی نیست که هیچ کسی، خالق خودش و یا سایر عناصر عالم هستی نبوده و نمیتواند باشد و آن خالق حتمی، باید به غیر از مخلوقات باشد.
تردیدی نیست که هیچ کسی، خالق خودش و یا سایر عناصر عالم هستی نبوده و نمیتواند باشد و آن خالق حتمی، باید به غیر از مخلوقات باشد و مانند سایر مخلوقات نباشد، وگرنه، خودش نیز مخلوق است و خالق میخواهد.
پس لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ – هیچ چیزی مانند او نیست.(سوره شوری بخشی از آیه 11)
اگر تمامی دانشمندان، با تمامی علوم، فناوری، صنعت و امکانات خود جمع شود، نمیتوانند حتی یک مگس را خلق کنند.
يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَإِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ - اى مردم! مثلى زده شده است، به آن گوش فرا دهيد: كسانى را كه غير از خدا مىخوانيد، هرگز نمىتوانند مگسى بيافرينند، هر چند براى اين كار دست به دست هم دهند! و هر گاه مگس چيزى از آنها بربايد، نمىتوانند آن را باز پس گيرند! هم اين طلب كنندگان ناتوانند، و هم آن مطلوبان. هم اين عابدان، و هم آن معبودان!(سوره حج آیه 73)(ادامه دارد...)
۳۱۱
۰۳ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.