بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت دوم :
و جز آنچه ما را از کیفر تو نگاه می دارد، عهدهدار نشویم. آنگاه همۀ اینها را از ریای ریاکاران و شهرتطلبی شهرت طلبان، خالص و پاک فرما؛ به گونهای که کسی را جز تو دراعمالمان شریک نکنیم و مقصد و منظوری در آن اعمال غیر تو نطلبیم.
شرحی مختصر :
شب قدر، از هزار ماه بهتر و برتر است، اما نه برای همگان و این نکتۀ مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. قطعاً این جمع کثیر کافران، مشرکان، منافقان، ظالمان و فاسقان، نه تنها از برکات این شب بهرهای نمیبرند، بلکه بدترین مقدرات برای آنها نوشته میشود، به سبب آن چه از پیش عمل کردهاند! لذا شب قدر، تماماً خیر و برکت است، برای مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ - برای هر کسی از بندگانش که او بخواهد. و او در قرآن مجید، تشریح نموده است که برای چه کسانی خیر و برکت دنیا و آخرت را می خواهد و رقم میزند، مانند: مؤمنان، متقیان، مسلمانان، توکل کنندگان، متوسلین و متصلین به آن که یا آن چه او امر به توسل و اتصال به آنان را امر فرموده است، و هم چنین بندگان گناهکار، اما مستغفر، تائب وامیدوار به رحمت او،چنان که به بندگان گناهکارش فرمود که امیدوارانه بیایند، تا او تمامی گناهانشان را یکجا ببخشد: قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ - بگو اى بندگان من كه بر خويشتن زياده روى روا داشته ايد از رحمت خدا نوميد مشويد در حقيقت خدا همه گناهان را مى آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است.(سوره زمر آیه 53)
گناهان ما، با اعضای بدنمان به انجام میرسند؛ آدمی،باچشم، گوش، دست، پا و سایر اعضایش مرتکب گناه میشود.
برخی گمان دارند، که مثلاً گناه چشم، فقط دیدن نامحرم و گناه گوش، فقط شنیدن آوای حرام یا غیبت، وگناه زبان، فقط گفتن دروغ، غیبت، تهمت، سخنان رکیک و فحاشی و می باشد؛ اما در این دعا، برای هر عضوی و از جمله شنوایی و بینایی که دو ابزار دریافت و ورودی می باشند، به پرهیز از لغو و لهو تأکید شده، چرا که انجام کار بیهوده، خودش اسراف عمر وضایع نمودن نعمات و از بزرگترین گناهان میباشد.
اما، اعضای بدن، خودشان گناهی نمی کنند، بلکه این انسان است که به وسیلۀ این اعضا، کار درست یا غلط را به انجام میرساند؛ لذا عقل،علم، قلب، نفس، اراده و همه دخیل هستند.
هیچ تردیدی نیست که مطالعه، علم و آگاهی، نقش مقدماتی در فهم را دارند، اما شاهدیم که بسیاری به رغم علم بیشتر، منحرفتر شدهاند.(پایان)(ص 1)
قسمت دوم :
و جز آنچه ما را از کیفر تو نگاه می دارد، عهدهدار نشویم. آنگاه همۀ اینها را از ریای ریاکاران و شهرتطلبی شهرت طلبان، خالص و پاک فرما؛ به گونهای که کسی را جز تو دراعمالمان شریک نکنیم و مقصد و منظوری در آن اعمال غیر تو نطلبیم.
شرحی مختصر :
شب قدر، از هزار ماه بهتر و برتر است، اما نه برای همگان و این نکتۀ مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. قطعاً این جمع کثیر کافران، مشرکان، منافقان، ظالمان و فاسقان، نه تنها از برکات این شب بهرهای نمیبرند، بلکه بدترین مقدرات برای آنها نوشته میشود، به سبب آن چه از پیش عمل کردهاند! لذا شب قدر، تماماً خیر و برکت است، برای مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ - برای هر کسی از بندگانش که او بخواهد. و او در قرآن مجید، تشریح نموده است که برای چه کسانی خیر و برکت دنیا و آخرت را می خواهد و رقم میزند، مانند: مؤمنان، متقیان، مسلمانان، توکل کنندگان، متوسلین و متصلین به آن که یا آن چه او امر به توسل و اتصال به آنان را امر فرموده است، و هم چنین بندگان گناهکار، اما مستغفر، تائب وامیدوار به رحمت او،چنان که به بندگان گناهکارش فرمود که امیدوارانه بیایند، تا او تمامی گناهانشان را یکجا ببخشد: قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ - بگو اى بندگان من كه بر خويشتن زياده روى روا داشته ايد از رحمت خدا نوميد مشويد در حقيقت خدا همه گناهان را مى آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است.(سوره زمر آیه 53)
گناهان ما، با اعضای بدنمان به انجام میرسند؛ آدمی،باچشم، گوش، دست، پا و سایر اعضایش مرتکب گناه میشود.
برخی گمان دارند، که مثلاً گناه چشم، فقط دیدن نامحرم و گناه گوش، فقط شنیدن آوای حرام یا غیبت، وگناه زبان، فقط گفتن دروغ، غیبت، تهمت، سخنان رکیک و فحاشی و می باشد؛ اما در این دعا، برای هر عضوی و از جمله شنوایی و بینایی که دو ابزار دریافت و ورودی می باشند، به پرهیز از لغو و لهو تأکید شده، چرا که انجام کار بیهوده، خودش اسراف عمر وضایع نمودن نعمات و از بزرگترین گناهان میباشد.
اما، اعضای بدن، خودشان گناهی نمی کنند، بلکه این انسان است که به وسیلۀ این اعضا، کار درست یا غلط را به انجام میرساند؛ لذا عقل،علم، قلب، نفس، اراده و همه دخیل هستند.
هیچ تردیدی نیست که مطالعه، علم و آگاهی، نقش مقدماتی در فهم را دارند، اما شاهدیم که بسیاری به رغم علم بیشتر، منحرفتر شدهاند.(پایان)(ص 1)
۷۶۸
۰۹ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.