بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
اینجا جای اظهار نظر نیست، بلکه هر دو طرف باید دلایل عقلی اقامه کنند. چه کسی گفته آن چه ماتریالیستها می گویند، مفاهیم ساختۀ ذهن خودشان نیست؟! آیا دلیل عقلی دارند و یا فقط اظهار نظر میکنند؟!
ما را عادت میدهند به نظر شنیدن و نظر دادنِ بدون دلیل! نظراتی که ممکن هر دو بی دلیل باشند و زود فراموش شوند! اما خداوند متعال که عقل را به انسان موهبت نمود،
پس ما، به جای نظر شنیدن و نظر دادن، دلیل بیاوریم و دلیل بخواهیم. خداوند متعال، وجود خود را با آیات و نشانه هایش به اثبات میرساند و برای انکار خودش نیز دلیل عقلی میخواهد و میفرماید: قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ - بگو دلیل و برهانتان را بیاورید، اگر راست میگویید.( سوره بقره بخشی از آیه 111)
پس، ما برای شناخت و ایمانمان، دلایل عقلی داریم و برای رد، تکذیب و انکار نیز دلیل عقل میخواهیم، نه نظر و نظریه، که هیچگاه جایگزین حقیقت نمیگردد و راهی را روشن نمیسازد.
بهتر است به ماتریالیست، همان مادهگرا بگوییم، چرا که وقتی لفظ خارجی می شود، به ذهن برخی یک مقام و ارزش مبتادر میشود و حرفها و ادعاهایشان بسیار مهم و قابل تأمل به نظر میآید! اما وقتی گفته میشود: مادهگرا، کوچکی جهانبینی آنها که ناشی از کمبود خِرد، علم و عمق نگاه است، معلوم میشود.
آن چه که این به اصطلاح ماتریالیست ها میگویند، حرف جدیدی نیست، همان منطق و ادعای اسلاف خود در هزاران سال پیش و اعصار جاهلیت میباشد که اینها نیز با ادبیات متفاوت تکرار میکنند و برخی گمان میکنند که حرف مهمی زدهاند! خداوند متعال می فرماید: إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ - یعنی: هر گاه آیات و نشانههای ما بر او خوانده شود و یا به او ارائه شود، میگوید: اینها افسانهها خرافههای پیشینیان است!(سوره قلم آیه 15)
لذا اگر چه نام ایسمهای جدید را روی خود میگذارند، اما ما هیچ مادهگرا، یا کافری ندیدیم که حرف جدیدی داشته باشد، بلکه همه تکرار همان اوهام و ادعاها و سخنان بیمنطق و متعصبانۀ گذشتگان در چند هزار سال پیش می باشد!
الف)- حال مهم این است که آیا مادهگرا، دهری، یا ماتریالیست، و یا کافر، برای انکار و ادعای خود، دلیل عقلی هم دارد، و یا نه، بلکه چون اسمش ماتریالیست است، باید هر چه گفت مهم قلمداد گردد و اگر کسی قبول ندارد باید دلیل بیاورد؟!
یکی گفت:ثابت که خدایی هست؛ گفتم: آن که مشهود و معلوم است، تو ثابت کن که نیست؛ حدود نیم ساعت حرف پراکنده زد، اما هیچ دلیلی نیاورد!(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
اینجا جای اظهار نظر نیست، بلکه هر دو طرف باید دلایل عقلی اقامه کنند. چه کسی گفته آن چه ماتریالیستها می گویند، مفاهیم ساختۀ ذهن خودشان نیست؟! آیا دلیل عقلی دارند و یا فقط اظهار نظر میکنند؟!
ما را عادت میدهند به نظر شنیدن و نظر دادنِ بدون دلیل! نظراتی که ممکن هر دو بی دلیل باشند و زود فراموش شوند! اما خداوند متعال که عقل را به انسان موهبت نمود،
پس ما، به جای نظر شنیدن و نظر دادن، دلیل بیاوریم و دلیل بخواهیم. خداوند متعال، وجود خود را با آیات و نشانه هایش به اثبات میرساند و برای انکار خودش نیز دلیل عقلی میخواهد و میفرماید: قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ - بگو دلیل و برهانتان را بیاورید، اگر راست میگویید.( سوره بقره بخشی از آیه 111)
پس، ما برای شناخت و ایمانمان، دلایل عقلی داریم و برای رد، تکذیب و انکار نیز دلیل عقل میخواهیم، نه نظر و نظریه، که هیچگاه جایگزین حقیقت نمیگردد و راهی را روشن نمیسازد.
بهتر است به ماتریالیست، همان مادهگرا بگوییم، چرا که وقتی لفظ خارجی می شود، به ذهن برخی یک مقام و ارزش مبتادر میشود و حرفها و ادعاهایشان بسیار مهم و قابل تأمل به نظر میآید! اما وقتی گفته میشود: مادهگرا، کوچکی جهانبینی آنها که ناشی از کمبود خِرد، علم و عمق نگاه است، معلوم میشود.
آن چه که این به اصطلاح ماتریالیست ها میگویند، حرف جدیدی نیست، همان منطق و ادعای اسلاف خود در هزاران سال پیش و اعصار جاهلیت میباشد که اینها نیز با ادبیات متفاوت تکرار میکنند و برخی گمان میکنند که حرف مهمی زدهاند! خداوند متعال می فرماید: إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ - یعنی: هر گاه آیات و نشانههای ما بر او خوانده شود و یا به او ارائه شود، میگوید: اینها افسانهها خرافههای پیشینیان است!(سوره قلم آیه 15)
لذا اگر چه نام ایسمهای جدید را روی خود میگذارند، اما ما هیچ مادهگرا، یا کافری ندیدیم که حرف جدیدی داشته باشد، بلکه همه تکرار همان اوهام و ادعاها و سخنان بیمنطق و متعصبانۀ گذشتگان در چند هزار سال پیش می باشد!
الف)- حال مهم این است که آیا مادهگرا، دهری، یا ماتریالیست، و یا کافر، برای انکار و ادعای خود، دلیل عقلی هم دارد، و یا نه، بلکه چون اسمش ماتریالیست است، باید هر چه گفت مهم قلمداد گردد و اگر کسی قبول ندارد باید دلیل بیاورد؟!
یکی گفت:ثابت که خدایی هست؛ گفتم: آن که مشهود و معلوم است، تو ثابت کن که نیست؛ حدود نیم ساعت حرف پراکنده زد، اما هیچ دلیلی نیاورد!(ادامه دارد...)
۱.۰k
۰۳ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.