بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت اول :
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ و صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ - اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ.
سلام دوستان؛
طاعات و عبادات قبول؛ پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند: أَعْرَفُکُمْ بِنَفْسِه، أَعْرَفُکُمْ بِرَبِّه - داناترین شما در خودشناسی، خداشناسترین شما است (الأنوار الساطعة فی شرح الزیارة الجامعة ،ج 1،ص:75)
و امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه - هر کس خود را شناخت، پس به درستی که خدای خود را شناخته است.(بحارالانوار، ج 95، ص 452)
از مصادیق و موارد خودشناسی، این است که آدمی قَدر = اندازه خود را بشناسد؛ نعمتهایی که خداوند به او عطا نموده را بشناسد و به مقام و جایگاهی که در آن قرار داده شده، علم یابد و واقف گردد و این نعمات را به خود و دیگران، بگوید. تردید ننماییم که اگر خود را نشناسیم، خدا را نخواهیم شناخت و که اگر قدر خود را ندانیم، قدر هیچ کس و هیچ چیز دیگری را نخواهیم دانست؛ و موضوع این نوشتار نیز پیرامون شناخت قدر خود می باشد.
نه حقانیت و عظمت باریتعالی با شناخت و ایمان من کم میشود و نه حقانیت، مقام و جایگاه اهل عصمت علیهم السلام در نظام هستی و نزد معبود، منفعل از معرف و ایمان من و شماست؛ پس همه برای خودمان است. اما این من هستم که متنعم به معرف، ایمان، محبت و مودت شدهام، آیا قدر خود را ندانم؟ این یعنی ناشکری و کفران.
لابد بسیار شنیدهاید که ریا نکنید ریا حرام است ریاکار به جهنم میرود و که درست است، عین آیات قرآن مجید و آموزههای اسلامی در احادیث است و البته که عقل نیز در برابر این دستور انسانساز، تصدیق و تعظیم دارد.
اما، برخی از روی عمد یا سهو، چنین برداشت و القا کردند که کارهای خوب باید پنهان بماند! و البته این جلوگیری از جاری شدن خوبیها و کتمان نعمت های خداوند متعال میباشد.
ریا یعنی: برای فریب مردم، کار یا حالتی را به رؤیت آنان نرسانی و به نمایش نگذاری، نه این که خوبیها و فضیلتها و نعمات الهی را پنهان دارید تا هیچ کس از خوبیها و نعمات و برکات الهی مطلع نگردد!وگرنه نماز جماعت، دعاهای دستهجمعی، یا حتی تألیف یک کتابی که به مردم عرضه میشود نیز باید ریا محسوب گردد!(ادامه دارد...)
قسمت اول :
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ و صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ - اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ.
سلام دوستان؛
طاعات و عبادات قبول؛ پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند: أَعْرَفُکُمْ بِنَفْسِه، أَعْرَفُکُمْ بِرَبِّه - داناترین شما در خودشناسی، خداشناسترین شما است (الأنوار الساطعة فی شرح الزیارة الجامعة ،ج 1،ص:75)
و امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه - هر کس خود را شناخت، پس به درستی که خدای خود را شناخته است.(بحارالانوار، ج 95، ص 452)
از مصادیق و موارد خودشناسی، این است که آدمی قَدر = اندازه خود را بشناسد؛ نعمتهایی که خداوند به او عطا نموده را بشناسد و به مقام و جایگاهی که در آن قرار داده شده، علم یابد و واقف گردد و این نعمات را به خود و دیگران، بگوید. تردید ننماییم که اگر خود را نشناسیم، خدا را نخواهیم شناخت و که اگر قدر خود را ندانیم، قدر هیچ کس و هیچ چیز دیگری را نخواهیم دانست؛ و موضوع این نوشتار نیز پیرامون شناخت قدر خود می باشد.
نه حقانیت و عظمت باریتعالی با شناخت و ایمان من کم میشود و نه حقانیت، مقام و جایگاه اهل عصمت علیهم السلام در نظام هستی و نزد معبود، منفعل از معرف و ایمان من و شماست؛ پس همه برای خودمان است. اما این من هستم که متنعم به معرف، ایمان، محبت و مودت شدهام، آیا قدر خود را ندانم؟ این یعنی ناشکری و کفران.
لابد بسیار شنیدهاید که ریا نکنید ریا حرام است ریاکار به جهنم میرود و که درست است، عین آیات قرآن مجید و آموزههای اسلامی در احادیث است و البته که عقل نیز در برابر این دستور انسانساز، تصدیق و تعظیم دارد.
اما، برخی از روی عمد یا سهو، چنین برداشت و القا کردند که کارهای خوب باید پنهان بماند! و البته این جلوگیری از جاری شدن خوبیها و کتمان نعمت های خداوند متعال میباشد.
ریا یعنی: برای فریب مردم، کار یا حالتی را به رؤیت آنان نرسانی و به نمایش نگذاری، نه این که خوبیها و فضیلتها و نعمات الهی را پنهان دارید تا هیچ کس از خوبیها و نعمات و برکات الهی مطلع نگردد!وگرنه نماز جماعت، دعاهای دستهجمعی، یا حتی تألیف یک کتابی که به مردم عرضه میشود نیز باید ریا محسوب گردد!(ادامه دارد...)
۱.۰k
۰۸ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.