بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
و این امری است که در مورد مردان هم قید شده است و حکم وحی، بیان معصوم (ع) و حکم عقل نیز بر این است که با هر کسی نمی شود مشاوره کرد و مشاور باید از شرایط ویژه ای از جمله عاقل بودن و اشراف به موضوع موردمشاوره و عدالت در موضوع و برخورداری از جانب داری به خاطر اهداف یا منافع شخصی و برخوردار باشد.
ب) - مبحث نقصان دین در زنان نیز به احکام بر میگردد، چرا که وازه دین در بسیار از موارد در احادیث به معنای احکام الهی است. پس همان طور که در اجرای احکام در برخی از موارد به مرد و زن تخفیف داده شده است مثل نماز یا روزه مسافر، انجام برخی از احکام در شرایط خاص مثل دوره ماهانه یا شیر دادن به طفل، حضور در جبهه، حضور در نماز جمعه، وجوب قضاوت و نیز به زنان تخفیف داده شده است و از این امور به نقصان دین یاد میشود.
ج) - گاهی نیز ستایش و نکوهش چه در مورد مرد و چه در مورد زن به شرایط زمانی و مکانی و علل خاص و یا موارد خاص بر میگردد و عمومیت ندارد، هر چند که ممکن است در لفظ بیانی به ظاهر عمومی شود. مثلاً اگر گفته شد: جوانان دچار هیجانات بوده و کم عقل هستند بیان یک قاعده است نه یک حکم قطعی راجع به هر جوانی.
اگر در روایات دقت شود، نسبت به برخی از شهرها و یا اقوام نکوهشها و یا سرزنشهایی شده است، اما اطلاق آنها نه عمومی است و نه یک حکم قطعی. به عنوان مثال اگر پیامبر اکرم (ص) ایرانی ها ستودند و به نسل یا قوم سلمان فارسی (ره) مباهات نمودند، معنایش این نیست که همه ایرانیها در همه زمانها مشمول این ستایش هستند.
یا اگر حضرت علی علیه السلام راجع به مردم کوفه و بصره آن سرزنش های محکم را دارند، مفهوم و مقصود این نیست که همه اهل و کوفه و بصره در تمامی ادوار تاریخی مشمول این سر زنشها هستند. بالاخره اهل نجات از قوم نوح که سوار بر کشتی شدند، در کوفه بودند و مرکز حکومت حضرت علی علیه السلام کوفه بوده است و مرکز حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) نیز شهر کوفه خواهد بود.
همین طور است ستایشها یا نکوهش هایی که راجع به اقوام، یا مردان و زنان آمده است. بسیاری ازاین نکوهش ها به ویژه درخصوص مشورت با زن موضوع خاص دارد و به ماجرای جنگ جمل و فرمانروایی یک زن در مقابله با ولایت، امامت و حکومت حقه امیرالمؤمنین (ع) برمیگردد که عمدتاً ریشه در احساسات، حسادتها، حقدها و منفعل شدنهای زنانه داشت.(پایان)
پاسخ قسمت دوم :
و این امری است که در مورد مردان هم قید شده است و حکم وحی، بیان معصوم (ع) و حکم عقل نیز بر این است که با هر کسی نمی شود مشاوره کرد و مشاور باید از شرایط ویژه ای از جمله عاقل بودن و اشراف به موضوع موردمشاوره و عدالت در موضوع و برخورداری از جانب داری به خاطر اهداف یا منافع شخصی و برخوردار باشد.
ب) - مبحث نقصان دین در زنان نیز به احکام بر میگردد، چرا که وازه دین در بسیار از موارد در احادیث به معنای احکام الهی است. پس همان طور که در اجرای احکام در برخی از موارد به مرد و زن تخفیف داده شده است مثل نماز یا روزه مسافر، انجام برخی از احکام در شرایط خاص مثل دوره ماهانه یا شیر دادن به طفل، حضور در جبهه، حضور در نماز جمعه، وجوب قضاوت و نیز به زنان تخفیف داده شده است و از این امور به نقصان دین یاد میشود.
ج) - گاهی نیز ستایش و نکوهش چه در مورد مرد و چه در مورد زن به شرایط زمانی و مکانی و علل خاص و یا موارد خاص بر میگردد و عمومیت ندارد، هر چند که ممکن است در لفظ بیانی به ظاهر عمومی شود. مثلاً اگر گفته شد: جوانان دچار هیجانات بوده و کم عقل هستند بیان یک قاعده است نه یک حکم قطعی راجع به هر جوانی.
اگر در روایات دقت شود، نسبت به برخی از شهرها و یا اقوام نکوهشها و یا سرزنشهایی شده است، اما اطلاق آنها نه عمومی است و نه یک حکم قطعی. به عنوان مثال اگر پیامبر اکرم (ص) ایرانی ها ستودند و به نسل یا قوم سلمان فارسی (ره) مباهات نمودند، معنایش این نیست که همه ایرانیها در همه زمانها مشمول این ستایش هستند.
یا اگر حضرت علی علیه السلام راجع به مردم کوفه و بصره آن سرزنش های محکم را دارند، مفهوم و مقصود این نیست که همه اهل و کوفه و بصره در تمامی ادوار تاریخی مشمول این سر زنشها هستند. بالاخره اهل نجات از قوم نوح که سوار بر کشتی شدند، در کوفه بودند و مرکز حکومت حضرت علی علیه السلام کوفه بوده است و مرکز حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) نیز شهر کوفه خواهد بود.
همین طور است ستایشها یا نکوهش هایی که راجع به اقوام، یا مردان و زنان آمده است. بسیاری ازاین نکوهش ها به ویژه درخصوص مشورت با زن موضوع خاص دارد و به ماجرای جنگ جمل و فرمانروایی یک زن در مقابله با ولایت، امامت و حکومت حقه امیرالمؤمنین (ع) برمیگردد که عمدتاً ریشه در احساسات، حسادتها، حقدها و منفعل شدنهای زنانه داشت.(پایان)
۸۰۸
۰۷ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.