بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
دوستی، مدتها به دنبال یک کفش ورزشی با برندی شناخته شده بود و بالاخره پیدا کرد و خرید. از او پرسیدم: چند برایت تمام شد؟ گفت: هشتصد هزار تومان بود، به من ششصد و پنجاههزار تومان داد! پرسیدم: آشنا و قوم و خویش بودی، یا از چشم و ابرویت خوشش آمده بود؟!
به او گفتم: بگذار من بگویم که این کفش برایت چند تمام شد؟ ششصد و پنجاه هزار تومان، به اضافه وقتی که صرف تهیه این پول کرده بودی، و وقتی که صرف گشتن به دنبال آن کفش نمودی، و وقتی که جهت خرید آن گذاشتی.
برخی از مردم، هزینههای بسیار گزافتری نیز برای ارزانترین و حتی بیارزشترین چیزها پرداخت میکنند! چه بسا فرهنگ، آبرو، حیثیت، شرف، دین، دنیا و آخرت خود را نیز برای کمترین دستآوردها هزینه کنند!
احساس حقارت و غربزدگی: برخی به لحاظ شخصیتی، خود کمبین و دگر بزرگ بین هستند، از هر چه به نام اسلام باشد، با نفرت تمام روی بر می گردانند، اما اگر کمتر از آن را به نام خارجی، ایسم، و به آنها بدهند، مدهوش میشوند به هر چه نام ایران بر آن باشد، با دیده تحقیر می نگرند، اما کمتر از آن را اگر خارجی باشد، با چشمانی بهت زده، بر دیده منت می گذارند!
ندیدید کسانی را که اگر سفری به طبیعت استانهای مازندران و گیلان داشته باشند، گمان میکنند که به دهاتی رفته و بازگشتهاند، اما اگر دو روز در طبیعت اطراف ژنو چرخیده باشند، خیال میکنند که سری به بهشت زدهاند؟! در حالی که هر دو طبیعت است.
نکته: دوستی در خارج از کشور گفت: ببین چه برجها، خیابانها، فروشگاهها، خانهها و خودرو هایی دارند؟! گفتم: در ایران هم خیلیها چنین چیزهایی دارند. گفت: این بابا! ما کجا می توانیم در ایران به اینها دست یابیم؟! گفتم: مگر اینجا اینها را به تو دادهاند؟! خب باز هم نداری، چه آنجا و چه اینجا. اما او مبهوت آن چه برخی در آنجا داشتند شده بود، و هیچ نمیشنوید و نمی فهمید.
نکته: یک ایرانی که زبان بلد بود، در آلمان و شهر هامبورگ، متوجه یک خانواده زن و شوهر ایرانی در فروشگاه سی اند ای (C&A ) شد که هراسان، با عجله و مانند قحطی زدهها، چرخ های خرید خود را پر از انواع حولهها دست، حمام، استخر و کرده بودند؛ پس از راهنمایی و چند ترجمه برای آنها گفت: ببخشید، شما هر بخشی را بخواهید، من راهنمایی میکنم و هر ترجمهای بخواهید انجام میدهم، ولی چون در همین کار هستم، میدانم که این حولهها همه ساخت ایران و سفارش به شرکت میباشد.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
دوستی، مدتها به دنبال یک کفش ورزشی با برندی شناخته شده بود و بالاخره پیدا کرد و خرید. از او پرسیدم: چند برایت تمام شد؟ گفت: هشتصد هزار تومان بود، به من ششصد و پنجاههزار تومان داد! پرسیدم: آشنا و قوم و خویش بودی، یا از چشم و ابرویت خوشش آمده بود؟!
به او گفتم: بگذار من بگویم که این کفش برایت چند تمام شد؟ ششصد و پنجاه هزار تومان، به اضافه وقتی که صرف تهیه این پول کرده بودی، و وقتی که صرف گشتن به دنبال آن کفش نمودی، و وقتی که جهت خرید آن گذاشتی.
برخی از مردم، هزینههای بسیار گزافتری نیز برای ارزانترین و حتی بیارزشترین چیزها پرداخت میکنند! چه بسا فرهنگ، آبرو، حیثیت، شرف، دین، دنیا و آخرت خود را نیز برای کمترین دستآوردها هزینه کنند!
احساس حقارت و غربزدگی: برخی به لحاظ شخصیتی، خود کمبین و دگر بزرگ بین هستند، از هر چه به نام اسلام باشد، با نفرت تمام روی بر می گردانند، اما اگر کمتر از آن را به نام خارجی، ایسم، و به آنها بدهند، مدهوش میشوند به هر چه نام ایران بر آن باشد، با دیده تحقیر می نگرند، اما کمتر از آن را اگر خارجی باشد، با چشمانی بهت زده، بر دیده منت می گذارند!
ندیدید کسانی را که اگر سفری به طبیعت استانهای مازندران و گیلان داشته باشند، گمان میکنند که به دهاتی رفته و بازگشتهاند، اما اگر دو روز در طبیعت اطراف ژنو چرخیده باشند، خیال میکنند که سری به بهشت زدهاند؟! در حالی که هر دو طبیعت است.
نکته: دوستی در خارج از کشور گفت: ببین چه برجها، خیابانها، فروشگاهها، خانهها و خودرو هایی دارند؟! گفتم: در ایران هم خیلیها چنین چیزهایی دارند. گفت: این بابا! ما کجا می توانیم در ایران به اینها دست یابیم؟! گفتم: مگر اینجا اینها را به تو دادهاند؟! خب باز هم نداری، چه آنجا و چه اینجا. اما او مبهوت آن چه برخی در آنجا داشتند شده بود، و هیچ نمیشنوید و نمی فهمید.
نکته: یک ایرانی که زبان بلد بود، در آلمان و شهر هامبورگ، متوجه یک خانواده زن و شوهر ایرانی در فروشگاه سی اند ای (C&A ) شد که هراسان، با عجله و مانند قحطی زدهها، چرخ های خرید خود را پر از انواع حولهها دست، حمام، استخر و کرده بودند؛ پس از راهنمایی و چند ترجمه برای آنها گفت: ببخشید، شما هر بخشی را بخواهید، من راهنمایی میکنم و هر ترجمهای بخواهید انجام میدهم، ولی چون در همین کار هستم، میدانم که این حولهها همه ساخت ایران و سفارش به شرکت میباشد.(ادامه دارد...)
۸۸۸
۲۰ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.