بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
بیتردید توضیح کامل ممکن نیست. نه بضاعت علمی ما به آن حد است، نه اشراف ما که هنوز پشت لایههای ضخیمتر حجاب نفس ماندهایم به حداقل قابل قبولی رسیده است؛ و نه این مقوله آن قدر ساده است که بتوان حتی در یک یا دو کتاب به آن پرداخت.
الف) - اجمالاً اشاره میشود که حجاب به هر چه مانع از کشف و شهود حقایق بیشتر گردد، گفته میشود. به عنوان مثال: پوست ما حجابی است که گوشت دیده نشود و پلک چشم حجابی است که هر چند کوچک به نظر میآید، اما مانع دیدن هر چیزی میگردد. و همین طور هر چیزی میتواند مانع و حجابی برای دیدن چیز دیگری باشد.
ب) - حجاب مانع نه تنها الزاماً بد نیست، بلکه در بسیاری از موارد خوب، لازم و ضروری است. چنان چه لایههای بیرونی بدن انسان و حیوان، از یک سو آن چه در درون است را حفاظت میکند و از سوی دیگر مانع و حجابی برای دیده شدن آنهاست.
ج) - در عالم معنا نیز همینطور است و اساساً عکس (تصویر) عالَم معنا (بالا) در مرتبه نازلهاش همین طبیعت است. در عالم معنا نیز حجابهایی بسیار جذاب و معرفت بخش وجود دارد که به آنها حُجُب نوری گفته میشود، مثل همین دنیا که گاه شدت نور سبب میگردد که آدمی نبیند - حجابهایی هم از شدت تاریکی مانع دیدن میشوند که به آنها حُجُب ظلمانی گفته میشود.
جمال و حجاب و احکام :به رابطه جمال، حجاب و احکام دقت کنیم. هر آن چه در عالَم دیده میشود، تجلی جمال الهی است، اما همه لایه در لایه و حجاب در حجاب است.
به عنوان مثال: همه سطح کوه یا سطح اقیانوس را میبینند، اما همین سطح حجاب است؛ مثل چادر است. اما هر کس نزدیکتر و مقربتر شود، محرمتر می گردد و حجاب های یکی پس از دیگری برایش برداشته می شود. مثل یک کوه نورد، سنگ شناس، غواص، دانشمند و محقق و اما هر چه جلوتر رود، همان چیزی که برایش کشف و مشهود میشود، خودش حجابی است برای دیدن عمق آن – پس باید مقربتر و مَحرمتر گردد.
زن، آینه جمال الهی است. برای همه جز محارم خود در حجاب است.
اما جذبههایی دارد که حتی برای هر محرمی به جز شوهر در حجاب میماند. چه جذبه مادی مثل بدن و شهوت جنسی، چه جذبه معنوی مانند عشق .
حجابها در سیر الیالله :در سیر الیالله، به هدفِ نایل آمدن به لقاء الله نیز همین قواعد و قوانینی که مرتبه نازله آن را در طبیعت میبینیم حاکم است، منتهی در مراتب بالاتر و کاملتر.
چرخ با این اختران ، نغز و خوش و زیباستی صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی صورت زیرین اگر با نردبانِ معرفت بَررود بالا همان با اصل خود یکتاستی (میرفندرسکی)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
بیتردید توضیح کامل ممکن نیست. نه بضاعت علمی ما به آن حد است، نه اشراف ما که هنوز پشت لایههای ضخیمتر حجاب نفس ماندهایم به حداقل قابل قبولی رسیده است؛ و نه این مقوله آن قدر ساده است که بتوان حتی در یک یا دو کتاب به آن پرداخت.
الف) - اجمالاً اشاره میشود که حجاب به هر چه مانع از کشف و شهود حقایق بیشتر گردد، گفته میشود. به عنوان مثال: پوست ما حجابی است که گوشت دیده نشود و پلک چشم حجابی است که هر چند کوچک به نظر میآید، اما مانع دیدن هر چیزی میگردد. و همین طور هر چیزی میتواند مانع و حجابی برای دیدن چیز دیگری باشد.
ب) - حجاب مانع نه تنها الزاماً بد نیست، بلکه در بسیاری از موارد خوب، لازم و ضروری است. چنان چه لایههای بیرونی بدن انسان و حیوان، از یک سو آن چه در درون است را حفاظت میکند و از سوی دیگر مانع و حجابی برای دیده شدن آنهاست.
ج) - در عالم معنا نیز همینطور است و اساساً عکس (تصویر) عالَم معنا (بالا) در مرتبه نازلهاش همین طبیعت است. در عالم معنا نیز حجابهایی بسیار جذاب و معرفت بخش وجود دارد که به آنها حُجُب نوری گفته میشود، مثل همین دنیا که گاه شدت نور سبب میگردد که آدمی نبیند - حجابهایی هم از شدت تاریکی مانع دیدن میشوند که به آنها حُجُب ظلمانی گفته میشود.
جمال و حجاب و احکام :به رابطه جمال، حجاب و احکام دقت کنیم. هر آن چه در عالَم دیده میشود، تجلی جمال الهی است، اما همه لایه در لایه و حجاب در حجاب است.
به عنوان مثال: همه سطح کوه یا سطح اقیانوس را میبینند، اما همین سطح حجاب است؛ مثل چادر است. اما هر کس نزدیکتر و مقربتر شود، محرمتر می گردد و حجاب های یکی پس از دیگری برایش برداشته می شود. مثل یک کوه نورد، سنگ شناس، غواص، دانشمند و محقق و اما هر چه جلوتر رود، همان چیزی که برایش کشف و مشهود میشود، خودش حجابی است برای دیدن عمق آن – پس باید مقربتر و مَحرمتر گردد.
زن، آینه جمال الهی است. برای همه جز محارم خود در حجاب است.
اما جذبههایی دارد که حتی برای هر محرمی به جز شوهر در حجاب میماند. چه جذبه مادی مثل بدن و شهوت جنسی، چه جذبه معنوی مانند عشق .
حجابها در سیر الیالله :در سیر الیالله، به هدفِ نایل آمدن به لقاء الله نیز همین قواعد و قوانینی که مرتبه نازله آن را در طبیعت میبینیم حاکم است، منتهی در مراتب بالاتر و کاملتر.
چرخ با این اختران ، نغز و خوش و زیباستی صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی صورت زیرین اگر با نردبانِ معرفت بَررود بالا همان با اصل خود یکتاستی (میرفندرسکی)(ادامه دارد...)
۶۷۲
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.