بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
هر کسی هر طوری که بخواهد، میتواند زندگی نماید،وهرطور که زندگی کند،به نتایج وعاقبت همان میرسد، ولی باید بداند که بی دین نیست؛ چرا که بی دینی محض یا امکان آن برای نوع بشر، یک دروغ محض و فریبنده است.
مطلق دین، یعنی: چگونگی جهانبینی، باور اعتقادی و الترام عملی نسبت به بایدها و نباید های منطبق با آن باور اعتقادی، پس هیچ کسی بیدین نیست و نمیتواند باشد.
انسان، به سبب آن که از قوای شناخت مبتنی بر تعقل و تفکر برخوردار گردیده و بالتبع به او اختیار، اراده و حق انتخاب داده شده است، ابتدا به خود، اطراف خود، زمین، آسمان، رخدادها، حوادث، رویکردها و خلاصه هر چه هست و درک آن برایش محسوس و ممکن است می نگرد، و سپس دریافتهای خود را به مغز میدهد تا با تفکر، عقلانیت و نور علم، هستی را درست و آن طور که هست بشناسد. سپس به تناسب شناخت خود، بر سر دو یا چند راهیها قرار گرفته و با اختیار خود انتخاب میکند که چه باید بکند و چه نباید بکند؟ به این فرآیند میگویند: دین.فرض کنید، شخصی در کنار رودخانه پر خروشی ایستاده و جریان آب را نگاه میکند. ابتدا آب و ویژگی هایش را می بیند و می شناسد،سپس رودخانه و جریان را میبیند. پس با عقلانیت و تفکر نتیجه میگیرد که اولاً این رودخانه بی مبدأ و منشأ نیست و ازهیچ کجا به راه نیفتاده است و ثانیاً در جریان خود بی مقصد نیست و به هیچ کجا نمیرود، بلکه حتماً از منبع سر چشمه معینی به راه افتاده و در جریان خود، به سوی مقصد معینی روان است.
این انسان البته اگر عقل سالمی داشته باشد، سپس به رابطه خودش با این رودخانه نظر میاندازد؛ از یک سو می بیند که میتواند در آن شسشتو کند، یا به وقتی تشنگی از آن بنوشد، و سیراب شود، یا به وقت گرسنگی از آن ماهی بگیرد و بخورد، یا خود را روی تخته چوبی قرار دهد و با جریان آن حرکت کند و تغییر مکان دهد و از سویی دیگر میبیند که او برای حیات در خشکی آفریده شده است و اگر بدون آشنایی با فن شنا و برخورداری از ابزار لازم، وارد آن شود، غرق و خفه خواهد شد.
اینجا عقل او که به نور علم میبیند، به او حکم میکند که: پس باید از این رود استفاده بهینه ببری، ونباید خود را وسط آب بیاندازی و در جریان آن قرار دهی، چون تو را میبرد و میکُشد.
بنابراین، انسان عاقل، با شناخت هستی، به یک سری باید و نباید میرسد و به این مجموعه دین گفته میشود.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
هر کسی هر طوری که بخواهد، میتواند زندگی نماید،وهرطور که زندگی کند،به نتایج وعاقبت همان میرسد، ولی باید بداند که بی دین نیست؛ چرا که بی دینی محض یا امکان آن برای نوع بشر، یک دروغ محض و فریبنده است.
مطلق دین، یعنی: چگونگی جهانبینی، باور اعتقادی و الترام عملی نسبت به بایدها و نباید های منطبق با آن باور اعتقادی، پس هیچ کسی بیدین نیست و نمیتواند باشد.
انسان، به سبب آن که از قوای شناخت مبتنی بر تعقل و تفکر برخوردار گردیده و بالتبع به او اختیار، اراده و حق انتخاب داده شده است، ابتدا به خود، اطراف خود، زمین، آسمان، رخدادها، حوادث، رویکردها و خلاصه هر چه هست و درک آن برایش محسوس و ممکن است می نگرد، و سپس دریافتهای خود را به مغز میدهد تا با تفکر، عقلانیت و نور علم، هستی را درست و آن طور که هست بشناسد. سپس به تناسب شناخت خود، بر سر دو یا چند راهیها قرار گرفته و با اختیار خود انتخاب میکند که چه باید بکند و چه نباید بکند؟ به این فرآیند میگویند: دین.فرض کنید، شخصی در کنار رودخانه پر خروشی ایستاده و جریان آب را نگاه میکند. ابتدا آب و ویژگی هایش را می بیند و می شناسد،سپس رودخانه و جریان را میبیند. پس با عقلانیت و تفکر نتیجه میگیرد که اولاً این رودخانه بی مبدأ و منشأ نیست و ازهیچ کجا به راه نیفتاده است و ثانیاً در جریان خود بی مقصد نیست و به هیچ کجا نمیرود، بلکه حتماً از منبع سر چشمه معینی به راه افتاده و در جریان خود، به سوی مقصد معینی روان است.
این انسان البته اگر عقل سالمی داشته باشد، سپس به رابطه خودش با این رودخانه نظر میاندازد؛ از یک سو می بیند که میتواند در آن شسشتو کند، یا به وقتی تشنگی از آن بنوشد، و سیراب شود، یا به وقت گرسنگی از آن ماهی بگیرد و بخورد، یا خود را روی تخته چوبی قرار دهد و با جریان آن حرکت کند و تغییر مکان دهد و از سویی دیگر میبیند که او برای حیات در خشکی آفریده شده است و اگر بدون آشنایی با فن شنا و برخورداری از ابزار لازم، وارد آن شود، غرق و خفه خواهد شد.
اینجا عقل او که به نور علم میبیند، به او حکم میکند که: پس باید از این رود استفاده بهینه ببری، ونباید خود را وسط آب بیاندازی و در جریان آن قرار دهی، چون تو را میبرد و میکُشد.
بنابراین، انسان عاقل، با شناخت هستی، به یک سری باید و نباید میرسد و به این مجموعه دین گفته میشود.(ادامه دارد...)
۶۳۲
۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.