بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
-و یا حتی میفرمایند: اگر یقین ندارید پولی که بابت اجرت میگیرید در مقابل کار حرام است و یا پول حرام یا مخلوط به حرام است اشکال ندارد و همچنین کالایی که از آن جا می آورند تا یقین نداشته باشید محکوم به حلّیت است. (سؤال 5464).
بنابراین، حکم بر حرام بودن مال دیگران و یاحتی مخلوط به حرام بودن،بر اساس یقین میباشد و اگر یقین حاصل شد، فرزند در صورت امکان خمس مورد مصرفش را میدهد و در صورت عدم امکان، با حکم مجتهد و مرجع تقلیدش تصرف میکند. و البته اعضای خانواده، مأمور و مکلف به تحقیق و تجسس نیستند:
امام خمینی رحمة الله علیه: اعضای خانواده مکلف به تحقیق نیستند و تا یقین به وجود مال حرام در بین اموال حاصل نشود، تصرف مانع ندارد.(سؤال 5479)
شبهه نیز باید دلیل، قرینه و یا سند و شاهدی داشته باشد، نه این که هر کسی در هر موردی بگوید: چون یقین ندارم، پس شبههناک است! در بساری موارد، چون یقین ندارید، باید حمل بر پاکی و طهارت نمایید؛ مگر آن که عکسش به اثبات و یقین برسد.
لقمه حرام و شبههناک، فقط به مادیاتی که آدمی میخورد، مینوشد و می پوشد، اختصاص ندارد؛ بلکه بسیاری از دریافت های ذهنی به ویژه از فضای مجازی، که خوراک ذهن میشوند و در قلب نیز اثر سوء میگذارند، عین لقمه حرام و شبهه ناک میباشند.(پایان)
پاسخ قسمت دوم :
-و یا حتی میفرمایند: اگر یقین ندارید پولی که بابت اجرت میگیرید در مقابل کار حرام است و یا پول حرام یا مخلوط به حرام است اشکال ندارد و همچنین کالایی که از آن جا می آورند تا یقین نداشته باشید محکوم به حلّیت است. (سؤال 5464).
بنابراین، حکم بر حرام بودن مال دیگران و یاحتی مخلوط به حرام بودن،بر اساس یقین میباشد و اگر یقین حاصل شد، فرزند در صورت امکان خمس مورد مصرفش را میدهد و در صورت عدم امکان، با حکم مجتهد و مرجع تقلیدش تصرف میکند. و البته اعضای خانواده، مأمور و مکلف به تحقیق و تجسس نیستند:
امام خمینی رحمة الله علیه: اعضای خانواده مکلف به تحقیق نیستند و تا یقین به وجود مال حرام در بین اموال حاصل نشود، تصرف مانع ندارد.(سؤال 5479)
شبهه نیز باید دلیل، قرینه و یا سند و شاهدی داشته باشد، نه این که هر کسی در هر موردی بگوید: چون یقین ندارم، پس شبههناک است! در بساری موارد، چون یقین ندارید، باید حمل بر پاکی و طهارت نمایید؛ مگر آن که عکسش به اثبات و یقین برسد.
لقمه حرام و شبههناک، فقط به مادیاتی که آدمی میخورد، مینوشد و می پوشد، اختصاص ندارد؛ بلکه بسیاری از دریافت های ذهنی به ویژه از فضای مجازی، که خوراک ذهن میشوند و در قلب نیز اثر سوء میگذارند، عین لقمه حرام و شبهه ناک میباشند.(پایان)
۴۴۲
۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.