بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
یک حکمت: نماز صلاة، از ریشه صلّ، به معنای وصل شدن است، چنان که صلوات و صله ارحام نیز چنین است. مؤمن، با نمازش به معراج میرود و به بیکران رحمت و فضل الهی وصل میشود؛ و ترک یا قضا شدن نماز، قطع این اتصال میباشد.
فرزندان نیز به پدر و مادر وصل هستند، چرا که به واسطه آنها به دنیا آمدهاند و این اتصال نیزپس مرگ هیچ کدام منقطع نمیگردد.
تمامی افاضات الهی نیز از طریق پدر به فرزند میرسد، چنان که لطف وجود نیز از همین طریق به او رسیده است.و البته پسربزرگتر، پس ازپدر،مسئول و جایگزین میباشد.
بنابراین، اگر وصل پدر به دلایلی منقطع شد، پسر با اقامه نمازهای قضا و یا سایر واجبات قضا شده، این اتصال را هم چنان برقرار می نماید و البته خودش بیشتر فیض میبرد.
از جمله اتصالات که سبب رشد و کمال آدمی میگردد، محبت، مودت، عاطفه، ذکر به یاد بودن و رفع نیاز یک دیگر میباشد. پس این قضاها، دوام عاطفه و اتصال را نیز محقق میگرداند. اتصالی که از پسر به پدر و از او به رحمت الهی متصل میگردد.
ادله فقهی : ادله فقهی در سنت و حدیث که پس از قرآن مجید، اصلیترین منبع استنباط و استخراج احکام میباشد نیز بسیاراست که عرض شد مستلزم تحصیل تخصصی در فقه و اصول می باشد. اما برای نمونه، به ذکر دو حدیث بسنده می شود:
امام صادق علیه السلام: اَلصلاةُ التی دَخَلَ (حَصَلَ) وَقتُها قَبلَ اَن یَمُوتَ المَیتُ یَقضی عَنهُ اَولَی النّاسِ - قبل از آن که انسان بمیرد اگر وقت نماز رسید و آن شخص وفات یافت و نمازش قضا شد، آن نماز را سزاوارترین و نزدیکترین فرد به میت قضا میکند.(وسائل الشیعه:ج 5، ص368)
امام صادق علیه السلام: مَا يَمْنَعُ اَلرَّجُلَ مِنْكُمْ أَنْ يَبَرَّ وَالِدَيْهِ حَيَّيْنِ وَ مَيِّتَيْنِ يُصَلِّيَ عَنْهُمَا وَ يَتَصَدَّقَ عَنْهُمَا وَ يَحُجَّ عَنْهُمَا وَ يَصُومَ عَنْهُمَا فَيَكُونَ اَلَّذِي صَنَعَ لَهُمَا وَ لَهُ مِثْلُ ذَلِكَ فَيَزِيدَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِبِرِّهِ وَ صِلَتِهِ خَيْراً كَثِيراً- چه مانعى است براى مردى از شما كه به پدر و مادرش احسان كند،زنده باشند يا مرده كه از طرف آنها نماز بخواند و از طرف آنها صدقه بدهد و از طرف آنها حج كند و از طرف آنها روزه بدارد تا ثواب آنچه را كه كرده است از آن آنها باشد و مانند آنها هم به خود او بدهند و خداى عزّ و جلّ بر احسان و صله او خير فراوانى بيفزايد.(الکافی - جلد 2 - صفحه 159)
البته تشخیص این که چه اعمال و عباداتی را میتوان در زمان حیات به نیابت انجام داد، با فقیه است.(پایان)(ص 1)
پاسخ قسمت سوم :
یک حکمت: نماز صلاة، از ریشه صلّ، به معنای وصل شدن است، چنان که صلوات و صله ارحام نیز چنین است. مؤمن، با نمازش به معراج میرود و به بیکران رحمت و فضل الهی وصل میشود؛ و ترک یا قضا شدن نماز، قطع این اتصال میباشد.
فرزندان نیز به پدر و مادر وصل هستند، چرا که به واسطه آنها به دنیا آمدهاند و این اتصال نیزپس مرگ هیچ کدام منقطع نمیگردد.
تمامی افاضات الهی نیز از طریق پدر به فرزند میرسد، چنان که لطف وجود نیز از همین طریق به او رسیده است.و البته پسربزرگتر، پس ازپدر،مسئول و جایگزین میباشد.
بنابراین، اگر وصل پدر به دلایلی منقطع شد، پسر با اقامه نمازهای قضا و یا سایر واجبات قضا شده، این اتصال را هم چنان برقرار می نماید و البته خودش بیشتر فیض میبرد.
از جمله اتصالات که سبب رشد و کمال آدمی میگردد، محبت، مودت، عاطفه، ذکر به یاد بودن و رفع نیاز یک دیگر میباشد. پس این قضاها، دوام عاطفه و اتصال را نیز محقق میگرداند. اتصالی که از پسر به پدر و از او به رحمت الهی متصل میگردد.
ادله فقهی : ادله فقهی در سنت و حدیث که پس از قرآن مجید، اصلیترین منبع استنباط و استخراج احکام میباشد نیز بسیاراست که عرض شد مستلزم تحصیل تخصصی در فقه و اصول می باشد. اما برای نمونه، به ذکر دو حدیث بسنده می شود:
امام صادق علیه السلام: اَلصلاةُ التی دَخَلَ (حَصَلَ) وَقتُها قَبلَ اَن یَمُوتَ المَیتُ یَقضی عَنهُ اَولَی النّاسِ - قبل از آن که انسان بمیرد اگر وقت نماز رسید و آن شخص وفات یافت و نمازش قضا شد، آن نماز را سزاوارترین و نزدیکترین فرد به میت قضا میکند.(وسائل الشیعه:ج 5، ص368)
امام صادق علیه السلام: مَا يَمْنَعُ اَلرَّجُلَ مِنْكُمْ أَنْ يَبَرَّ وَالِدَيْهِ حَيَّيْنِ وَ مَيِّتَيْنِ يُصَلِّيَ عَنْهُمَا وَ يَتَصَدَّقَ عَنْهُمَا وَ يَحُجَّ عَنْهُمَا وَ يَصُومَ عَنْهُمَا فَيَكُونَ اَلَّذِي صَنَعَ لَهُمَا وَ لَهُ مِثْلُ ذَلِكَ فَيَزِيدَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِبِرِّهِ وَ صِلَتِهِ خَيْراً كَثِيراً- چه مانعى است براى مردى از شما كه به پدر و مادرش احسان كند،زنده باشند يا مرده كه از طرف آنها نماز بخواند و از طرف آنها صدقه بدهد و از طرف آنها حج كند و از طرف آنها روزه بدارد تا ثواب آنچه را كه كرده است از آن آنها باشد و مانند آنها هم به خود او بدهند و خداى عزّ و جلّ بر احسان و صله او خير فراوانى بيفزايد.(الکافی - جلد 2 - صفحه 159)
البته تشخیص این که چه اعمال و عباداتی را میتوان در زمان حیات به نیابت انجام داد، با فقیه است.(پایان)(ص 1)
۲۳۳
۱۱ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.