بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت دوم :
آثار و برکات اصلی روزه به این است که روزه دار،کنترل هواهای نفسانی را در اختیار خودش میگیرد و اختیار خودش را نیز تسلیم امر و نهی الهی مینماید؛ پس با تمام وجود به بندگی خداوند سبحان در میآید و عبد خالص میشود؛ لذا خوابش عبادت و نفسهایش نیز ذکر و تسبیح میگردد.
یادمان باشد که ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خداوند متعال است و نه اردوگاه نرمش، ورزش و رژیم غذایی! لذا ماه مبارک رمضان، اختصاص به کسانی که امکان و توفیق روزه گرفتن نصیب شان شده ندارد؛ بلکه خداوند کریم، همگان را به این میهمانی دعوت نموده است؛ لذا رحمت الهی و برکات ماه مبارک رمضان، هم کسانی را شامل می گردند که به حکم خداوند متعال در این ماه روزه میگیرند و هم کسانی را شامل میشود که به حکم خداوند علیم و کریم، در این ماه مبارک روزه نمی گیرند. مانند: مسافر، بیمار، کسی که به تشخیص خودش احتمال ضرر جدی میدهد، زنان باردار یا مادران شیردهی که میدانند روزه به آنها و بالتبع به طفل آنان ضرر میرساند و بنابراین، هر دو گروه، میهمان خدا هستند و با اطاعت از اوامر و نواهی او، بندگی خویش را برای او خالص میگردانند.
ماه مبارک رمضان که خیرش از هزار ماه بیشتر است و شب قدر و نزول قرآن کریم در آن قرار دارد، ماه افزودن به اخلاص در عبادت و بندگی خداوند متعال میباشد. نامش را ضیافت الله گذاشت، چون نظر خداوند متعال در این ماه به آن دسته از بندگانی که وارد این ضیافت می شوند نه همگان، نظر صاحبخانهای جلیل و کریم، به میهمان گرامیاش میباشد. لذا نه تنها نگاهی به گناهان او نمیکند، بلکه همه را می بخشد عباداتش را هر چند ناقص باشند، قبول میپذیرد دعاهایش را مستجاب می گرداند و او را از ظلمات خارج کرده و به نور میرساند؛ به خودش نزدیک و نزدیک تر مینماید، تا جایی که برسد به مکان و مقامی که برای آن خلق شده است:
إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ - يقيناً پرهيزكاران در بهشتها باغهای وسیع و كنار نهرها هستند.(54)
فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ - در جایگاه صدق تخت سلطنت و پادشاهی نزد خداوند مالك مقتدر!(55)(سوره قمر آیه 54 و 55)
بهشت، جایگاه مکانی استقرار متقین میباشد و تخت سلطنت نزد ملیک مقتدر نیز جایگاه مقام آنهاست.
حال شما این آثار و برکات را مقایسه نمایید با نرمش مفاصل یا زدوده شدن رسوبات از رگها و عروق و تنظیم فشار خون!
پس، نماز و روزه، حج، صدقه، صله ارحام و همه آثار و برکات مادی، فیزیکی و حتی روانی خود را دارند، اما ارزش الهی در هر کاری به این است که برای عبادت و اطاعت مخلصانه و قربة الی الله به انجام برسد.( پایان)( ص 1)
قسمت دوم :
آثار و برکات اصلی روزه به این است که روزه دار،کنترل هواهای نفسانی را در اختیار خودش میگیرد و اختیار خودش را نیز تسلیم امر و نهی الهی مینماید؛ پس با تمام وجود به بندگی خداوند سبحان در میآید و عبد خالص میشود؛ لذا خوابش عبادت و نفسهایش نیز ذکر و تسبیح میگردد.
یادمان باشد که ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خداوند متعال است و نه اردوگاه نرمش، ورزش و رژیم غذایی! لذا ماه مبارک رمضان، اختصاص به کسانی که امکان و توفیق روزه گرفتن نصیب شان شده ندارد؛ بلکه خداوند کریم، همگان را به این میهمانی دعوت نموده است؛ لذا رحمت الهی و برکات ماه مبارک رمضان، هم کسانی را شامل می گردند که به حکم خداوند متعال در این ماه روزه میگیرند و هم کسانی را شامل میشود که به حکم خداوند علیم و کریم، در این ماه مبارک روزه نمی گیرند. مانند: مسافر، بیمار، کسی که به تشخیص خودش احتمال ضرر جدی میدهد، زنان باردار یا مادران شیردهی که میدانند روزه به آنها و بالتبع به طفل آنان ضرر میرساند و بنابراین، هر دو گروه، میهمان خدا هستند و با اطاعت از اوامر و نواهی او، بندگی خویش را برای او خالص میگردانند.
ماه مبارک رمضان که خیرش از هزار ماه بیشتر است و شب قدر و نزول قرآن کریم در آن قرار دارد، ماه افزودن به اخلاص در عبادت و بندگی خداوند متعال میباشد. نامش را ضیافت الله گذاشت، چون نظر خداوند متعال در این ماه به آن دسته از بندگانی که وارد این ضیافت می شوند نه همگان، نظر صاحبخانهای جلیل و کریم، به میهمان گرامیاش میباشد. لذا نه تنها نگاهی به گناهان او نمیکند، بلکه همه را می بخشد عباداتش را هر چند ناقص باشند، قبول میپذیرد دعاهایش را مستجاب می گرداند و او را از ظلمات خارج کرده و به نور میرساند؛ به خودش نزدیک و نزدیک تر مینماید، تا جایی که برسد به مکان و مقامی که برای آن خلق شده است:
إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ - يقيناً پرهيزكاران در بهشتها باغهای وسیع و كنار نهرها هستند.(54)
فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ - در جایگاه صدق تخت سلطنت و پادشاهی نزد خداوند مالك مقتدر!(55)(سوره قمر آیه 54 و 55)
بهشت، جایگاه مکانی استقرار متقین میباشد و تخت سلطنت نزد ملیک مقتدر نیز جایگاه مقام آنهاست.
حال شما این آثار و برکات را مقایسه نمایید با نرمش مفاصل یا زدوده شدن رسوبات از رگها و عروق و تنظیم فشار خون!
پس، نماز و روزه، حج، صدقه، صله ارحام و همه آثار و برکات مادی، فیزیکی و حتی روانی خود را دارند، اما ارزش الهی در هر کاری به این است که برای عبادت و اطاعت مخلصانه و قربة الی الله به انجام برسد.( پایان)( ص 1)
۱.۵k
۲۳ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.