بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
حکمت شانزدهم - باور داشتن به تقدیر الهی در عین تلاش و تدبیر انسانی :
تَذِلُّ الْأُمُورُ لِلْمَقَادِيرِ حَتَّى يَكُونَ الْحَتْفُ فِي التَّدْبِيرِ - حوادث و امور دنیایی تدابیر انسانی، برنامهریزیها و اقدامات عملی آدمی در جامعه در برابر مقدرات الهی و آنچه که خداوند برای انسان مقدر فرموده، تسلیم میشود تا آنجا كه گاه مرگ انسان در تدبير و هوشيارى او است.(نهج البلاغه، صبحی صالح، ج1، ص471، حکمت 16)
إنّ العبد يدبّر و اللَّه يقدّر - ؛ وظیفه انسان تدبیر در زندگی مادی و معنوی است.(بحار الانوار جلد75 صفحه369)
اینطور نیست که هر کسی موظف باشد فقط خودش را تدبیر نماید، بلکه انسان هم اختیار دارد و هم موظف است که حتی برای اداره عالم و همچنین برای تسخیر آسمان و زمین نیز تدبیر کند.
تکلیف انسان در حوزه تدبیر بر دو قسم تقسیم میشود:
1- تدبیر زندگی و حیات خود انسان .
2- تدبیر نسبت به همه عالم وجود، چراکه خداوند متعال همه عالم هستی را برای انسان آفریده است.
خداوند متعال در حدیث قدسی میفرماید: يَابنَ آدَمَ، خَلَقتُ الأَشياءَ لِأَجلِك وَخَلَقتُكَ لِأَجلي (رياض السالكين فی شرح صحيفه سيد الساجدين، ج1، ص558)
یعنی اى آدمی زاد! همهچیز را براى تو آفريدم و تو را براى خودم خلق کردم.
اما نکته مهمی که کلام مولا بدان اشاره دارد و محور سخن مولا علی است، این است که انسان مدبر چند ویژگی دارد:
1- عاقل است.
2- میتواند اراده کند.
3- اختیار دارد.
انسان وظیفه دارد که مدبّر باشد؛ اما این با همه این خصوصیات، یک نکته را هم باید بداند، و آن نکته این است که یک قانون الهیِ نوشتهشده قطعیه وجود دارد که قانون فرادستی و حاکم است و فوق قوانین بشری میباشد و انسان در حال تدبیر و برنامهریزی باید توجه داشته باشد که هر چه تدبیر میکند باید با آن قانون بالادستی (قانون الهی) تطبیق کند.
حکمت شانزدهم - باور داشتن به تقدیر الهی در عین تلاش و تدبیر انسانی :
تَذِلُّ الْأُمُورُ لِلْمَقَادِيرِ حَتَّى يَكُونَ الْحَتْفُ فِي التَّدْبِيرِ - حوادث و امور دنیایی تدابیر انسانی، برنامهریزیها و اقدامات عملی آدمی در جامعه در برابر مقدرات الهی و آنچه که خداوند برای انسان مقدر فرموده، تسلیم میشود تا آنجا كه گاه مرگ انسان در تدبير و هوشيارى او است.(نهج البلاغه، صبحی صالح، ج1، ص471، حکمت 16)
إنّ العبد يدبّر و اللَّه يقدّر - ؛ وظیفه انسان تدبیر در زندگی مادی و معنوی است.(بحار الانوار جلد75 صفحه369)
اینطور نیست که هر کسی موظف باشد فقط خودش را تدبیر نماید، بلکه انسان هم اختیار دارد و هم موظف است که حتی برای اداره عالم و همچنین برای تسخیر آسمان و زمین نیز تدبیر کند.
تکلیف انسان در حوزه تدبیر بر دو قسم تقسیم میشود:
1- تدبیر زندگی و حیات خود انسان .
2- تدبیر نسبت به همه عالم وجود، چراکه خداوند متعال همه عالم هستی را برای انسان آفریده است.
خداوند متعال در حدیث قدسی میفرماید: يَابنَ آدَمَ، خَلَقتُ الأَشياءَ لِأَجلِك وَخَلَقتُكَ لِأَجلي (رياض السالكين فی شرح صحيفه سيد الساجدين، ج1، ص558)
یعنی اى آدمی زاد! همهچیز را براى تو آفريدم و تو را براى خودم خلق کردم.
اما نکته مهمی که کلام مولا بدان اشاره دارد و محور سخن مولا علی است، این است که انسان مدبر چند ویژگی دارد:
1- عاقل است.
2- میتواند اراده کند.
3- اختیار دارد.
انسان وظیفه دارد که مدبّر باشد؛ اما این با همه این خصوصیات، یک نکته را هم باید بداند، و آن نکته این است که یک قانون الهیِ نوشتهشده قطعیه وجود دارد که قانون فرادستی و حاکم است و فوق قوانین بشری میباشد و انسان در حال تدبیر و برنامهریزی باید توجه داشته باشد که هر چه تدبیر میکند باید با آن قانون بالادستی (قانون الهی) تطبیق کند.
۶۳۲
۱۷ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.