پست دوم
پست دوم
ادعای روانی بودن فرخنده
ساعاتی اندکی پس از این رویداد، تلویزیون خصوصی طلوع اعلام کرد که به گفته خانواده فرخنده دخترشان از ۱۶ سالگی بدینسو بیمار روانی بوده است. اما با گذشت ۲۴ ساعت از این حادثه و روشن شدن زوایای مختلف آن، خانواده فرخنده اعلام کردند که به دلیل ترس از جان و توصیه پلیس، گفتهاند که دخترشان روانی بوده است. خانواده فرخنده به رسانهها گفتند که دخترشان روانی نبوده است و قرآن را نیز آتش نزده است.
کشف ابعاد واقعی ماجرا
پلیس کابل با گذشت سه روز از حادثهای که منجر به قتل فرخنده شد، نتایج تحقیقات و بررسیهای ابتداییاش را منتشر کرد. وزیر داخله افغانستان نورالحق علومی اعلام کرد که هیچ اثری از آتش زدن قرآن در محل حادثه پیدا نشده، بلکه ادعای دروغین یک ملای «تعویذنویس»، منجر به احساساتی شدن مردمی شده است که در پیرامون مسجد شاه دو شمشیره حضور داشتند.
وزیر داخله افغانستان اعلان کرد که فرخنده کاملاً بیگناه بوده، اما در صورت ارتکاب جرم نیز باید توسط پلیس دستگیر و به وسیله مراجع قانونی مجازات میشد نه توسط مردم. وزارت حج و افغانستان نیز تأکید کرد که فرخنده مرتکب هیچ جرمی نشده است.
رسانهها به نقل از منابع رسمی مختلف اعلام کردند که فرخنده در آن روز به یک ملای تعویذنویس گوشزد کرده بود که عمل تعویذنویسی مغایر آموزههای دینی در اسلام است، پس از آن این تعویذنویس برآشفته شده و پس از یک درگیری لفظی کوتاه با فرخنده به او اتهام میزند که وی قرآن را آتش زده و مردم خشمگین نیز او را به قتل میرسانند. اگر تحقیقات پلیس در این زمینه به تأیید نهایی برسد فرخنده شهید مظلوم امر به معروف و نهی از منکر یا همان آزادی بیان و نقد به یک «دعانویس» گردیده است.
اعتراضات مردمی
پس از وقوع این حادثه اعتراضات بسیاری توسط مردم در شبکههای اجتماعی انجام شد. صفحه فیسبوک محمد ایاز نیازی روحانی ای که در خطبههای نماز جمعه کابل به باور برخی موضع سهل انگارانهای درباره کشته شدن فرخنده داشت مورد هجوم و سیل کامنتهای مخالفان قرار گرفت و حتی پس از اینکه او در ویدئویی جداگانه موضع خود را خواست توجیه کند سطح اعتراضات کم نشد تا اینکه مجبور به بستن صفحه خود شد.
در روز خاکسپاری فرخنده مراسم خاکسپاری نمادینی در شهر هرات انجام گرفت. فردای روز خاکسپاری اهالی کابل در خیابان مجاور مسجد شاه دو شمشیره راهپیمایی کردند و این خیابان با تلاش آنها جاده شهید فرخنده نام گرفت.
ادعای روانی بودن فرخنده
ساعاتی اندکی پس از این رویداد، تلویزیون خصوصی طلوع اعلام کرد که به گفته خانواده فرخنده دخترشان از ۱۶ سالگی بدینسو بیمار روانی بوده است. اما با گذشت ۲۴ ساعت از این حادثه و روشن شدن زوایای مختلف آن، خانواده فرخنده اعلام کردند که به دلیل ترس از جان و توصیه پلیس، گفتهاند که دخترشان روانی بوده است. خانواده فرخنده به رسانهها گفتند که دخترشان روانی نبوده است و قرآن را نیز آتش نزده است.
کشف ابعاد واقعی ماجرا
پلیس کابل با گذشت سه روز از حادثهای که منجر به قتل فرخنده شد، نتایج تحقیقات و بررسیهای ابتداییاش را منتشر کرد. وزیر داخله افغانستان نورالحق علومی اعلام کرد که هیچ اثری از آتش زدن قرآن در محل حادثه پیدا نشده، بلکه ادعای دروغین یک ملای «تعویذنویس»، منجر به احساساتی شدن مردمی شده است که در پیرامون مسجد شاه دو شمشیره حضور داشتند.
وزیر داخله افغانستان اعلان کرد که فرخنده کاملاً بیگناه بوده، اما در صورت ارتکاب جرم نیز باید توسط پلیس دستگیر و به وسیله مراجع قانونی مجازات میشد نه توسط مردم. وزارت حج و افغانستان نیز تأکید کرد که فرخنده مرتکب هیچ جرمی نشده است.
رسانهها به نقل از منابع رسمی مختلف اعلام کردند که فرخنده در آن روز به یک ملای تعویذنویس گوشزد کرده بود که عمل تعویذنویسی مغایر آموزههای دینی در اسلام است، پس از آن این تعویذنویس برآشفته شده و پس از یک درگیری لفظی کوتاه با فرخنده به او اتهام میزند که وی قرآن را آتش زده و مردم خشمگین نیز او را به قتل میرسانند. اگر تحقیقات پلیس در این زمینه به تأیید نهایی برسد فرخنده شهید مظلوم امر به معروف و نهی از منکر یا همان آزادی بیان و نقد به یک «دعانویس» گردیده است.
اعتراضات مردمی
پس از وقوع این حادثه اعتراضات بسیاری توسط مردم در شبکههای اجتماعی انجام شد. صفحه فیسبوک محمد ایاز نیازی روحانی ای که در خطبههای نماز جمعه کابل به باور برخی موضع سهل انگارانهای درباره کشته شدن فرخنده داشت مورد هجوم و سیل کامنتهای مخالفان قرار گرفت و حتی پس از اینکه او در ویدئویی جداگانه موضع خود را خواست توجیه کند سطح اعتراضات کم نشد تا اینکه مجبور به بستن صفحه خود شد.
در روز خاکسپاری فرخنده مراسم خاکسپاری نمادینی در شهر هرات انجام گرفت. فردای روز خاکسپاری اهالی کابل در خیابان مجاور مسجد شاه دو شمشیره راهپیمایی کردند و این خیابان با تلاش آنها جاده شهید فرخنده نام گرفت.
۲.۶k
۱۷ فروردین ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.