بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
در اسلام نه تنها فکر نکردن در هیچ موردی توصیه نشده است، بلکه فکر کردن در تمامی موارد توصیه مؤکد قرار گرفته است.
خداشناسی اولین اصل توحید است. امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمودند: اول الدّین معرفته یعنی ابتدای دین شناخت خداست و بسیار توصیه شده است که حتی در دعا از خدا بخواهیم که به ما نسبت به خودش معرفت شناخت بدهد، که دعای زیبا و ژرف - اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ ... -خدایا تو خودت خود را به من بشناسان ...از جمله این آموزههاست.
الف) - تمامی قرآن کریم سخن در معرفی خداوند متعال دارد و توصیه مؤکد شده است که در این آیات تعقل، تدبر و تفکر نمایید. اگر کسی در مورد این که خدا کیست؟ فکر نکند، که اصلاً به هیچ معرفی دست نمییابد و خدا شناس نمیگردد. پس چطور ممکن است گفته شود که در مورد خدا کیست فکر نکنید؟! سوره توحید سراسر معرفی این است که خدا کیست و هم چنین بسیاری از آیات دیگر؛ مانند:
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ - اوست خدايى كه غير از او معبودى نيست داننده غيب و آشكار است اوست رحمت گر مهربان (22)
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ -اوست خدايى كه جز او معبودى نيست همان فرمانرواى پاك سلامت بخش و مؤمن به حقيقت حقه خود كه نگهبان، عزيز، جبار و متكبر است، پاك است خدا از آنچه با او شريك مىگردانند.(23)
هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ - اوستخداى خالق، نوساز، صورتگر كه بهترين نامها و صفات از آن اوست آنچه در آسمانها و زمين است جمله تسبيح او مىگويند و او عزيز حكيم است.(24)(سوره حشر آیه 22 تا 24)
ب) - نگفتهاند فکر نکنید که خدا کجاست؟ بلکه فرمودهاند که فکر کنید و بفهمید که اگر خدا در جایی باشد، لازم میآید که محدود به حدّ باشد و خدای محدود دیگر خدا نیست و ثانیاً اگر خدا در جایی باشد، جاهای دیگر خالی از خدا خواهد بود، پس باز چنین خدایی، خدای واقعی نیست، بلکه توهمی، تخیّلی و تصوری است و فکر کنید که خدا خود خالق زمان و مکان است، پس خود محاط خلقش قرار نمیگیرد.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
در اسلام نه تنها فکر نکردن در هیچ موردی توصیه نشده است، بلکه فکر کردن در تمامی موارد توصیه مؤکد قرار گرفته است.
خداشناسی اولین اصل توحید است. امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمودند: اول الدّین معرفته یعنی ابتدای دین شناخت خداست و بسیار توصیه شده است که حتی در دعا از خدا بخواهیم که به ما نسبت به خودش معرفت شناخت بدهد، که دعای زیبا و ژرف - اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ ... -خدایا تو خودت خود را به من بشناسان ...از جمله این آموزههاست.
الف) - تمامی قرآن کریم سخن در معرفی خداوند متعال دارد و توصیه مؤکد شده است که در این آیات تعقل، تدبر و تفکر نمایید. اگر کسی در مورد این که خدا کیست؟ فکر نکند، که اصلاً به هیچ معرفی دست نمییابد و خدا شناس نمیگردد. پس چطور ممکن است گفته شود که در مورد خدا کیست فکر نکنید؟! سوره توحید سراسر معرفی این است که خدا کیست و هم چنین بسیاری از آیات دیگر؛ مانند:
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ - اوست خدايى كه غير از او معبودى نيست داننده غيب و آشكار است اوست رحمت گر مهربان (22)
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ -اوست خدايى كه جز او معبودى نيست همان فرمانرواى پاك سلامت بخش و مؤمن به حقيقت حقه خود كه نگهبان، عزيز، جبار و متكبر است، پاك است خدا از آنچه با او شريك مىگردانند.(23)
هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ - اوستخداى خالق، نوساز، صورتگر كه بهترين نامها و صفات از آن اوست آنچه در آسمانها و زمين است جمله تسبيح او مىگويند و او عزيز حكيم است.(24)(سوره حشر آیه 22 تا 24)
ب) - نگفتهاند فکر نکنید که خدا کجاست؟ بلکه فرمودهاند که فکر کنید و بفهمید که اگر خدا در جایی باشد، لازم میآید که محدود به حدّ باشد و خدای محدود دیگر خدا نیست و ثانیاً اگر خدا در جایی باشد، جاهای دیگر خالی از خدا خواهد بود، پس باز چنین خدایی، خدای واقعی نیست، بلکه توهمی، تخیّلی و تصوری است و فکر کنید که خدا خود خالق زمان و مکان است، پس خود محاط خلقش قرار نمیگیرد.(ادامه دارد...)
۵۴۷
۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.