بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام، هنگامی که مالک اشتر را برای ولایت مصر میفرستادند، دستور العملهای حکومتی برای وی نوشتند و از جمله متذکر گردیدند : دلت را از رحمت و محبّت و نرمش با مردم لبريز كن. مبادا كه چونان درندهای شكارشان را غنيمت شماری، زيرا آنان از دو دسته بيرون نيستند: يا در دين با تو برادرند و يا در آفرينش با تو برابر.(نهج البلاغه نامه 53)
امام خامنهای، دربارۀ تقسیم مسئولان و مردم به دو دستۀ اصولگرا و اصلاح طلب فرمودند: بنده دعوای اصلاح طلب و اصولگرا را هم قبول ندارم؛ من این تقسیم بندی را غلط میدانم. نقطۀ مقابل اصولگرا، اصلاح طلب نیست؛ نقطه مقابل اصلاح طلب، اصولگرا نیست. نقطۀ مقابل اصولگرا، آدم بی اصول و لاابالی است؛ آدمی که به هیچ اصلی معتقد نیست؛ آدم هرهری مذهب است.نقطۀ مقابل اصلاح طلبی، افساد است. بنده معتقد به اصولگرای اصلاح طلبم؛ اصول متین و متقنی که از مبانی معرفتیِ اسلام برخاسته، با اصلاح روشها به صورت روزبه روز و نوبه نو(1394/2/19)
تأدیب، تنبیه، مجازات و حتی برخورد بله، نه فقط آحاد ملّت ایران، بلکه آحاد جامعۀ اسلامی، همه اعضای یک خانواده هستند و اگر وسیعتر بنگریم، بنی آدم اعضای یک پیکرند! اما، معنای این منطق چیست؟ آیا یعنی هر کسی، هر کاری که دلش خواست بکند و اهل ایمان و تقوا، خفقان بگیرند؟!
حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله، رحمة للعالمین بودند و خداوند متعال در قرآن کریم تصریح نمود که حُسن خُلق تو سبب جذب مردم شد و در آیۀ دیگری فرمود: لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ - گوئی میخواهی جان خود را از شدت اندوه از دست دهی بخاطر اينكه آنها ايمان نمیآورند.(سوره شعراء آیه 3)
اما در عین حال نه تنها تمامی احکام حقوقی، کیفری و جزایی را خودشان به امر خداوند متعال وضع و ابلاغ نمودند و اجرا هم مینمودند؛ بلکه در طی 23 سال، دهها جنگ بر ایشان و مسلمانان تحمیل شد که ایشان در بسیاری از آنان غزوات حضور داشتند، از جمله: بدر، احد، خندق، مصطلق، خیبر، فتح مکه، حنین و طائف و در هیچ کدام با لبخند، گُل، شیرینی و تحفه، به پیشواز دشمنان نرفتند و البته دشمنان نیز اهل مکه، مدینه و حجاز هموطن بودند و هیچ کدام خارجی نبودند!
امیرالمؤمنین، امام علی علیه اسلام، خود برای همگان امام الرّحمة بودند و آن همه مصیبت را برای حفظ اسلام و هدایت عمومی البته در طول تاریخ متحمل شدند، اما در قضاوت و اجرای عدالت کوتاه نمیآمدند(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام، هنگامی که مالک اشتر را برای ولایت مصر میفرستادند، دستور العملهای حکومتی برای وی نوشتند و از جمله متذکر گردیدند : دلت را از رحمت و محبّت و نرمش با مردم لبريز كن. مبادا كه چونان درندهای شكارشان را غنيمت شماری، زيرا آنان از دو دسته بيرون نيستند: يا در دين با تو برادرند و يا در آفرينش با تو برابر.(نهج البلاغه نامه 53)
امام خامنهای، دربارۀ تقسیم مسئولان و مردم به دو دستۀ اصولگرا و اصلاح طلب فرمودند: بنده دعوای اصلاح طلب و اصولگرا را هم قبول ندارم؛ من این تقسیم بندی را غلط میدانم. نقطۀ مقابل اصولگرا، اصلاح طلب نیست؛ نقطه مقابل اصلاح طلب، اصولگرا نیست. نقطۀ مقابل اصولگرا، آدم بی اصول و لاابالی است؛ آدمی که به هیچ اصلی معتقد نیست؛ آدم هرهری مذهب است.نقطۀ مقابل اصلاح طلبی، افساد است. بنده معتقد به اصولگرای اصلاح طلبم؛ اصول متین و متقنی که از مبانی معرفتیِ اسلام برخاسته، با اصلاح روشها به صورت روزبه روز و نوبه نو(1394/2/19)
تأدیب، تنبیه، مجازات و حتی برخورد بله، نه فقط آحاد ملّت ایران، بلکه آحاد جامعۀ اسلامی، همه اعضای یک خانواده هستند و اگر وسیعتر بنگریم، بنی آدم اعضای یک پیکرند! اما، معنای این منطق چیست؟ آیا یعنی هر کسی، هر کاری که دلش خواست بکند و اهل ایمان و تقوا، خفقان بگیرند؟!
حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله، رحمة للعالمین بودند و خداوند متعال در قرآن کریم تصریح نمود که حُسن خُلق تو سبب جذب مردم شد و در آیۀ دیگری فرمود: لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ - گوئی میخواهی جان خود را از شدت اندوه از دست دهی بخاطر اينكه آنها ايمان نمیآورند.(سوره شعراء آیه 3)
اما در عین حال نه تنها تمامی احکام حقوقی، کیفری و جزایی را خودشان به امر خداوند متعال وضع و ابلاغ نمودند و اجرا هم مینمودند؛ بلکه در طی 23 سال، دهها جنگ بر ایشان و مسلمانان تحمیل شد که ایشان در بسیاری از آنان غزوات حضور داشتند، از جمله: بدر، احد، خندق، مصطلق، خیبر، فتح مکه، حنین و طائف و در هیچ کدام با لبخند، گُل، شیرینی و تحفه، به پیشواز دشمنان نرفتند و البته دشمنان نیز اهل مکه، مدینه و حجاز هموطن بودند و هیچ کدام خارجی نبودند!
امیرالمؤمنین، امام علی علیه اسلام، خود برای همگان امام الرّحمة بودند و آن همه مصیبت را برای حفظ اسلام و هدایت عمومی البته در طول تاریخ متحمل شدند، اما در قضاوت و اجرای عدالت کوتاه نمیآمدند(ادامه دارد...)
۷۸۶
۲۸ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.