بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
در چنین شرایطی انسان، از گوساله گرفته تا نفس حیوانی خود را إله و معبود حقیقی فرض میکند و گمان میکند که اینها مصداق آن عشق فطری هستند که در سرشتش شعله کشیده و نورافشانی میکند:
أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا - يا آن كس كه هواى نفس خود را معبود خويش گرفته است ديدى؛ آيا مىتوانى ضامن او باشى(سوره فرقان آیه 43)
ج/2- بیتوجهی: این خطا که از همان سطحی بینی نشأت میگیرد، عامل دوم انحراف از توحید به سوی کفر و شرک است.
بدیهی است صرف برخورداری از یک ثروت، کفایت نمیکند؛ بلکه توجه به حفظ و بهرهوری از آن لازم است. لذا توجه وافر به بدن، غرایز حیوانی و نفس، سبب میگردد که انسان به ندای فطری بیتوجه شود و این آیینه شفاف حقایق عالم هستی را با غبار و زنگار معاصی بپوشاند.
در چنین حالتی، آیینه از بین نمیرود، اما پردهای روی آن میافتد. در نتیجه انسان چون مصداق حقیقی را نمیبیند، مصادیق کاذب را به جای آن میگذارد.
از این رو در دعوت به دین حقیقی فرمود، به ندای فطرت توجه کنید، جهت وجهتان به سوی ندای فطرت باشد، این فطرت عمومیت دارد و تغییر و تبدیلی نیز در آن صورت نمیگیرد:
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ - پس روى خود را با گرايش تمام به حق به سوى اين دين كن با همان سرشتى كه خدا مردم را بر آن سرشته است آفرينش خداى تغييرپذير نيست اين است همان دين پايدار ولى بيشتر مردم نمىدانند.( سوره روم آیه 30)(پایان)
پاسخ قسمت دوم :
در چنین شرایطی انسان، از گوساله گرفته تا نفس حیوانی خود را إله و معبود حقیقی فرض میکند و گمان میکند که اینها مصداق آن عشق فطری هستند که در سرشتش شعله کشیده و نورافشانی میکند:
أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا - يا آن كس كه هواى نفس خود را معبود خويش گرفته است ديدى؛ آيا مىتوانى ضامن او باشى(سوره فرقان آیه 43)
ج/2- بیتوجهی: این خطا که از همان سطحی بینی نشأت میگیرد، عامل دوم انحراف از توحید به سوی کفر و شرک است.
بدیهی است صرف برخورداری از یک ثروت، کفایت نمیکند؛ بلکه توجه به حفظ و بهرهوری از آن لازم است. لذا توجه وافر به بدن، غرایز حیوانی و نفس، سبب میگردد که انسان به ندای فطری بیتوجه شود و این آیینه شفاف حقایق عالم هستی را با غبار و زنگار معاصی بپوشاند.
در چنین حالتی، آیینه از بین نمیرود، اما پردهای روی آن میافتد. در نتیجه انسان چون مصداق حقیقی را نمیبیند، مصادیق کاذب را به جای آن میگذارد.
از این رو در دعوت به دین حقیقی فرمود، به ندای فطرت توجه کنید، جهت وجهتان به سوی ندای فطرت باشد، این فطرت عمومیت دارد و تغییر و تبدیلی نیز در آن صورت نمیگیرد:
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ - پس روى خود را با گرايش تمام به حق به سوى اين دين كن با همان سرشتى كه خدا مردم را بر آن سرشته است آفرينش خداى تغييرپذير نيست اين است همان دين پايدار ولى بيشتر مردم نمىدانند.( سوره روم آیه 30)(پایان)
۲۲۱
۲۷ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.