بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
از آن بعضی بپرسید : چقدر قرآن را قرائت نمودهاید؟ - تا چه حدّی با اسلام آشنایی و به آن اعتقاد و تقیّد دارید؟
آیا آموزههای اسلامی به ما یاد داده که در شناخت اسلام به دنبال کلمه در قرآن بگردیم، یا اینها روش تبلیغات وهابیت است؟ بفرمایید: اگر خداوند متعال در قرآن کریم فرمود: یصلون علی النبی، ولی نفرمود چگونه؟ پس چرا این گونه صلوات میفرستید؟اگر فرمود: حج به جای آورید، نفرمود: چگونه. پس چرا مسلمانان اینگونه حج به جای میآورند؟ مثلاً ابتدا مُحرم شده و تلبیه میگونید، هفت طواف کعبه و هفت سعی بین صفا و مروه به جای آورده و رمی و حلق و تقصیر و قربانی و می کنند؟ این جزئیات احکام و نحوهی اجرای آنها در کجای قرآن کریم آمده است؟
بپرسید: آیا خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است که به آیات مکتوب در کتابت قرآن و آن هم ظاهر آن بسنده کنید؟ یا این که حسبنا کتاب الله، روش مسلمانی وهابیها میباشد؟ بپرسید: آیا خداوند متعال فرموده که جهت استنباط، استخراج، بیان و انجام احکام الهی، به دنبال کلمهاش در قرآن بگردید و به هر کلمهای که رسیدید از جانب خود معنا و تفسیر به رأی نمایید و برایش مصداق سازی کنید، یا این نیز روش وهابیت است؟!
به آنها بفرمایید که آیا خداوند متعال در قرآن کریم و همین ظاهرش که شما به آن بسنده مینمایید، نفرمود که دین و کتاب را از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله بیاموزید از او اطاعت کنید. او اسوهی حسنه شماست. او را فرستادم تا آیات و حکمت و احکام را به شما بیاموزد و ...؟ اینها که همه در ظاهر قرآن کریم نیزمشهود است، چرا این آیات را نمی خوانید؟!
الف)- صلوات در اصل لغت به معنای انعطاف است که از شمول رحمت می باشد. ما در همین ظاهر قرآن میخوانیم که خداوند متعال نیز پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله را مشمول صلوات خود گردانیده است. آیا منظور این است که العیاذ بالله خدا، برای او دعا میکند و یا نماز میخواند؟! هم چنین در آیه مبارکه آمده است که ملائک نیز ایشان را مشمول صلوات خود قرار میدهند و به مؤمنین نیز امر شده است که او را مشمول صلوات خود قرار دهند.
مرحوم علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیه مینویسد: كلمه صلاة در اصل به معناى انعطاف بوده و صلاة خدا بر پیغمبر به معناى انعطاف او به وى است، به وسیله رحمتش؛ البته انعطافى مطلق، چون در آیه شریفه صلاة را مقید به قیدى نكرده است و همچنین صلاة ملائكه بر آن جناب، انعطاف ایشان است بر وى، به اینكه او را تزكیه نموده و برایش استغفار كنند و صلاة مؤمنین بر او انعطاف ایشان است (ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
از آن بعضی بپرسید : چقدر قرآن را قرائت نمودهاید؟ - تا چه حدّی با اسلام آشنایی و به آن اعتقاد و تقیّد دارید؟
آیا آموزههای اسلامی به ما یاد داده که در شناخت اسلام به دنبال کلمه در قرآن بگردیم، یا اینها روش تبلیغات وهابیت است؟ بفرمایید: اگر خداوند متعال در قرآن کریم فرمود: یصلون علی النبی، ولی نفرمود چگونه؟ پس چرا این گونه صلوات میفرستید؟اگر فرمود: حج به جای آورید، نفرمود: چگونه. پس چرا مسلمانان اینگونه حج به جای میآورند؟ مثلاً ابتدا مُحرم شده و تلبیه میگونید، هفت طواف کعبه و هفت سعی بین صفا و مروه به جای آورده و رمی و حلق و تقصیر و قربانی و می کنند؟ این جزئیات احکام و نحوهی اجرای آنها در کجای قرآن کریم آمده است؟
بپرسید: آیا خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است که به آیات مکتوب در کتابت قرآن و آن هم ظاهر آن بسنده کنید؟ یا این که حسبنا کتاب الله، روش مسلمانی وهابیها میباشد؟ بپرسید: آیا خداوند متعال فرموده که جهت استنباط، استخراج، بیان و انجام احکام الهی، به دنبال کلمهاش در قرآن بگردید و به هر کلمهای که رسیدید از جانب خود معنا و تفسیر به رأی نمایید و برایش مصداق سازی کنید، یا این نیز روش وهابیت است؟!
به آنها بفرمایید که آیا خداوند متعال در قرآن کریم و همین ظاهرش که شما به آن بسنده مینمایید، نفرمود که دین و کتاب را از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله بیاموزید از او اطاعت کنید. او اسوهی حسنه شماست. او را فرستادم تا آیات و حکمت و احکام را به شما بیاموزد و ...؟ اینها که همه در ظاهر قرآن کریم نیزمشهود است، چرا این آیات را نمی خوانید؟!
الف)- صلوات در اصل لغت به معنای انعطاف است که از شمول رحمت می باشد. ما در همین ظاهر قرآن میخوانیم که خداوند متعال نیز پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله را مشمول صلوات خود گردانیده است. آیا منظور این است که العیاذ بالله خدا، برای او دعا میکند و یا نماز میخواند؟! هم چنین در آیه مبارکه آمده است که ملائک نیز ایشان را مشمول صلوات خود قرار میدهند و به مؤمنین نیز امر شده است که او را مشمول صلوات خود قرار دهند.
مرحوم علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیه مینویسد: كلمه صلاة در اصل به معناى انعطاف بوده و صلاة خدا بر پیغمبر به معناى انعطاف او به وى است، به وسیله رحمتش؛ البته انعطافى مطلق، چون در آیه شریفه صلاة را مقید به قیدى نكرده است و همچنین صلاة ملائكه بر آن جناب، انعطاف ایشان است بر وى، به اینكه او را تزكیه نموده و برایش استغفار كنند و صلاة مؤمنین بر او انعطاف ایشان است (ادامه دارد...)
۳۳۷
۰۶ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.