فرق ابلیس و شیطان
شیطان همان نفس اماره است که انسان را وسوسه به انجام گناه میکند وجهاد با نفس اماره جهاد اکبراست
ابليس از ريشه «بَلَسَ» به معناي «مأيوس از رحمت خدا» است و نام آن موجود لعين رانده شده از درگاه خداست که ابتدا از مقربترین فرشته ها نزد خدا بود بخاطر سجده ها و عباداتش نزد خدا ولی زمانیکه از سر غرور بر آدم سجده نکرد از بهشت رانده شد و مایوس از رحمت الهی شد اما شيطان در لغت، اسم جنس است، به معناي موجود شرور و شامل هر موجود طغيانگر و خرابكاري ميشود، خواه از جن باشد يا انسان يا ساير موجودات، به همين جهت در قرآن كريم گاه به صورت مفرد و گاه به جمع به كار رفته است مانند تعبير «شياطين الجن والانس».
ابليس و شيطان مترادف و هممعنا هستند و همچنان كه در بالا به معناي لغوي اشاره شد، ابليس از نظر لغوي به معناي مأيوس و متحير آمده، و شيطان از ماده «شاط» به معناي كسي كه از غضب برافروخته است و يا از ماده «شطن» به معناي دوري است،كه در اين جا منظور دوري از خوبيها و دوري از خداوند است.
همچنين «ابليس» اسم خاص براي موجود فريبكاري است كه بر آدم سجده نكرد و رانده شد، اما شيطان اسم عام است كه هم شامل آن شيطان بزرگ (ابليس) ميشود و هم شامل همة كساني كه از خداوند دور هستند و انسانها را فريب ميدهند، خواه از جنيان باشند، يا از انسانها. در آيات قرآن لفظ شيطان براي انسانها نيز به كار رفته است.
در قرآن، آياتي كه مربوط به سجده نكردن شيطان است، واژه ابليس آمده، همچنين در جريانهاي راجع به حضرت آدم(ع)، بيشتر واژه ابليس آمده، در چند مورد نيز از واژه شيطان استفاده شد، موارد ديگر استعمال شيطان، براي شيطان و ساير شياطين آمده است.
ابليس از ريشه «بَلَسَ» به معناي «مأيوس از رحمت خدا» است و نام آن موجود لعين رانده شده از درگاه خداست که ابتدا از مقربترین فرشته ها نزد خدا بود بخاطر سجده ها و عباداتش نزد خدا ولی زمانیکه از سر غرور بر آدم سجده نکرد از بهشت رانده شد و مایوس از رحمت الهی شد اما شيطان در لغت، اسم جنس است، به معناي موجود شرور و شامل هر موجود طغيانگر و خرابكاري ميشود، خواه از جن باشد يا انسان يا ساير موجودات، به همين جهت در قرآن كريم گاه به صورت مفرد و گاه به جمع به كار رفته است مانند تعبير «شياطين الجن والانس».
ابليس و شيطان مترادف و هممعنا هستند و همچنان كه در بالا به معناي لغوي اشاره شد، ابليس از نظر لغوي به معناي مأيوس و متحير آمده، و شيطان از ماده «شاط» به معناي كسي كه از غضب برافروخته است و يا از ماده «شطن» به معناي دوري است،كه در اين جا منظور دوري از خوبيها و دوري از خداوند است.
همچنين «ابليس» اسم خاص براي موجود فريبكاري است كه بر آدم سجده نكرد و رانده شد، اما شيطان اسم عام است كه هم شامل آن شيطان بزرگ (ابليس) ميشود و هم شامل همة كساني كه از خداوند دور هستند و انسانها را فريب ميدهند، خواه از جنيان باشند، يا از انسانها. در آيات قرآن لفظ شيطان براي انسانها نيز به كار رفته است.
در قرآن، آياتي كه مربوط به سجده نكردن شيطان است، واژه ابليس آمده، همچنين در جريانهاي راجع به حضرت آدم(ع)، بيشتر واژه ابليس آمده، در چند مورد نيز از واژه شيطان استفاده شد، موارد ديگر استعمال شيطان، براي شيطان و ساير شياطين آمده است.
۶.۵k
۰۳ خرداد ۱۴۰۲