آیا حضرت ابوالفضل(علیه السلام) با شمر لعین رابطه فامیلی د
آیا حضرت ابوالفضل(علیه السلام) با شمر لعین رابطه فامیلی داشتند؟
هیچگونه نسبت فامیلی بین این دو وجود نداشته است،فقط شمر و بانو ام البنین(س) مادر حضرت ابوالفضل( علیه السلام) از یک قبیله یعنی قبیله بنی کلاب بودند.
نسب شمر بدین صورت است: شمر بن ذی الجوشن بن شرحبیل بن الأعور بن عمر بن معاویه ، که معاویه همان، ضباب بن کلاب باشد. یعنی شمر از قبیله بنی کلاب است(1)
اما ام البنین یا همان فاطمه کلابیه، نسبش عبارت است از : ام البنین فاطمة بنت حزام بن خالد بن ربیعة بن الوحید بن کعب بن عامر بن کلاب(2)
پس در کلاب نسب هر دو به هم می رسد و هردو کلابی هستند اما به هیچ وجه شمر برادر حضرت ام البنین نیست. و اینکه می گوید: خواهر زادگان ما در امان هستند منظورش این است که مادر ایشان از قبیله ماست و مانند خواهر ما محسوب می شود نه اینکه واقعا خواهر ما باشد. در اعراب رسم بود اگر از ایشان دختری با طایفه دیگری ازدواج می کرد حتی اگر چند نسل هم از او می گذشت یعنی فاصله حتی به چند نسل هم می رسید فرزندان او را با انتساباتی این گونه خطاب قرار می دادند .
پی نوشتها:
(1).تاریخ الأمم و الملوک ، أبو جعفر محمد بن جریر طبری (م 310)، تحقیق محمد أبو الفضل ابراهیم ، بیروت، دار التراث ، چاپ دوم، 1387/1967.ج 5 ص 422.
(2). عمدة الطالب، ابن عنبه، قم: انصاریان، 1417ق، ص 327.
هیچگونه نسبت فامیلی بین این دو وجود نداشته است،فقط شمر و بانو ام البنین(س) مادر حضرت ابوالفضل( علیه السلام) از یک قبیله یعنی قبیله بنی کلاب بودند.
نسب شمر بدین صورت است: شمر بن ذی الجوشن بن شرحبیل بن الأعور بن عمر بن معاویه ، که معاویه همان، ضباب بن کلاب باشد. یعنی شمر از قبیله بنی کلاب است(1)
اما ام البنین یا همان فاطمه کلابیه، نسبش عبارت است از : ام البنین فاطمة بنت حزام بن خالد بن ربیعة بن الوحید بن کعب بن عامر بن کلاب(2)
پس در کلاب نسب هر دو به هم می رسد و هردو کلابی هستند اما به هیچ وجه شمر برادر حضرت ام البنین نیست. و اینکه می گوید: خواهر زادگان ما در امان هستند منظورش این است که مادر ایشان از قبیله ماست و مانند خواهر ما محسوب می شود نه اینکه واقعا خواهر ما باشد. در اعراب رسم بود اگر از ایشان دختری با طایفه دیگری ازدواج می کرد حتی اگر چند نسل هم از او می گذشت یعنی فاصله حتی به چند نسل هم می رسید فرزندان او را با انتساباتی این گونه خطاب قرار می دادند .
پی نوشتها:
(1).تاریخ الأمم و الملوک ، أبو جعفر محمد بن جریر طبری (م 310)، تحقیق محمد أبو الفضل ابراهیم ، بیروت، دار التراث ، چاپ دوم، 1387/1967.ج 5 ص 422.
(2). عمدة الطالب، ابن عنبه، قم: انصاریان، 1417ق، ص 327.
۴.۲k
۰۸ آبان ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.