سخن یاوه ابن تیمیه در حدیث علی مع الحق
سخن یاوه ابن تیمیه در حدیث علی مع الحق
ابن تیمیه در کتاب منهاج السنة مینویسد: علی مع الحق والحق معه یدور حیث دار ولن یفترقا حتی یردا علی الحوض من أعظم الکلام کذبا وجهلا؛ فإن هذا الحدیث لم یروه أحد عن النبی صلی الله علیه وسلم لا بإسناد صحیح ولا ضعیف
حدیث «علی با حق است و حق با او است از بزرگترین دروغها و نادانی است؛ زیرا این حدیث را هیچ کس از رسول خدا (ص) نقل نکرد است، نه با سند صحیح و نه با سند ضعیف؛ پس چگونه شیعیان ادعا میکنند که همگی این روایت را نقل کردهاند.
منهاج السنة ج4، ص238.
احادیث حق با علی است و علی با حقی است
حدیث اول: « اَلْحَقُّ مَعَ ذَا »
ابویعلی موصلی متوفای 307 در مسند خودش، نوشتهاند:
از ابو سعید نقل شده است که کنار خانه رسول خدا (ص) در جمعی عده ای از مهاجرین و انصار حضرت سخن می گفت که علی بن أبی طالب از آن جا گذشت، پس رسول خدا (ص) فرمود : : «اَلْحَقُّ مَعَ ذَا، اَلْحَقُّ مَعَ ذَا» حق با او است، حق با او است.
مسند أبی یعلی، ج2، ص318، ح1052.
و ابن حجر متوفای 852هـ و دیگران نیز این روایت را نقل کرده اند .
المطالب العالیة ج16، ص147، ح3945.
بررسی سند روایت:
هیثمی، متوفای 807 هـ گفته است : رَوَاهُ أَبُو یَعْلَی وَرِجَالُهُ ثِقَاتٌ.
... این روایت را ابویعلی نقل کرده و راویان آن ثقه هستند.
مجمع الزوائد ج7، ص235.
حدیث دوم: «أَنْتَ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَکَ»
ابن عساکر متوفای 571 از سَعْد بن ابی وقاص نقل می کند که گفت از پبامبر اکرم (ص) شنیدم که به علی (ع) فرمود: «أَنْتَ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَکَ حَیْثُ مَا دَارَ» «تو با حق هستی و حق با تو است؛ هر کجا که باشی».
تاریخ مدینة دمشق ج20، ص361،
معاویه بعد از شنیدن این حدیث از سعد بن وقاص، گفت: «لَوْ سَمِعْتُ هَذَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص) لَکُنْتُ خَادِمًا لِعَلِیٍّ حَتَّی أَمُوتَ» اگر من این را از رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیده بودم، تا زمان مرگ خادم علی (علیه السلام) میشدم.
بررسی سند روایت:
تمام راویان حدیث مورد وثوق هستند علاقه مندان می توانند به سایت ولی عصر (ع) مراجعه کنند.
حدیث سوم: «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ»
ابن عساکر متوفای 571 از ام سلمه نقل می کند که می گفت از رسول خدا (ص) شنیدم که فرمود:
«عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ وَلَنْ یَتَفَرَّقَا حَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ»
علی با حق و حق با علی است و هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد خواهند شد.
روایت چهارم: « اَللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ»
حاکم نیشابوری از حضرت علی (ع) نقل می کند که پیامبر اکرم (ص) فرمود:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: رَحِمَ اللَّهُ عَلِیًّا اَللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ حَیْثُ دَارَ .
از علی علیه السلام نقل شده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: خداوند علی را رحمت کند، خدایا! حق را بر مدار علی بچرخان، هر طرف که او برود.
و سپس در تصحیح حدیث میگوید:
هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحٌ عَلَی شَرْطِ مُسْلِمٍ، وَلَمْ یُخَرِّجَاهُ
سند این روایت بنابر شرایطی که مسلم قبول دارد صحیح است؛ ولی او و بخاری نقل نکردهاند.
المستدرک ج3، ص134
فخر الدین رازی، مفسر شهیر اهل سنت می گوید:
«وَمَنِ اقْتَدَی فِی دِینِهِ بِعَلِیِ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَقَدِ اهْتَدَی»
هرکس در دینش به علی بن أبی طالب علیه السلام اقتدا کند، به راستی که هدایت شده است.
دلیل بر این مطلب این سخن رسول خدا صلی الله علیه وآله است که فرمود:
«اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَ عَلِیٍّ حَیْثُ دَارَ ».
خدایا حق را بر مدار علی بگردان، هر جا که او باشد.
التفسیر الکبیر ج1، ص168، نشر: دار الکتب العلمیة - بیروت.
روایت پنجم: عَلِیٌّ علی الْحَقِّ مَنِ اتَّبَعَهُ اتَّبَعَ الْحَقَّ
طبرانی به سند خودش از ام سلمه همسر پیامبر اکرم (ص) نقل می کند که گفتند:
کان عَلِیٌّ علی الْحَقِّ مَنِ اتَّبَعَهُ اتَّبَعَ الْحَقَّ وَمَنْ تَرَکَهُ تَرَکَ الْحَقَّ عَهْدًا مَعْهُودًا قبل یَوْمِهِ هذا.
علی بر حق بوده و هر کس از او تبعیت کند از حق تبعیت کرده و هر کس او را رها کند، حق را رها کرده و این عهد و تقدیر ثابت خداوندی است
المعجم الکبیر ، ج 23 ص 330 ح 758 نشر: مکتبة الزهراء – الموصل.
در روایت دیگر ام سلمه گفت:
: والله إنَّ عَلِیّاَ عَلَی الْحَقِّ قَبْلَ الْیَوْمِ وَبَعْدَ الْیَوْمِ ، عَهْداً مَعْهُوداً وَقَضَاءً مَقْضِیّاً.
به خدا سوگند علی (ع) در گذشته و آینده برحق بوده و این
ابن تیمیه در کتاب منهاج السنة مینویسد: علی مع الحق والحق معه یدور حیث دار ولن یفترقا حتی یردا علی الحوض من أعظم الکلام کذبا وجهلا؛ فإن هذا الحدیث لم یروه أحد عن النبی صلی الله علیه وسلم لا بإسناد صحیح ولا ضعیف
حدیث «علی با حق است و حق با او است از بزرگترین دروغها و نادانی است؛ زیرا این حدیث را هیچ کس از رسول خدا (ص) نقل نکرد است، نه با سند صحیح و نه با سند ضعیف؛ پس چگونه شیعیان ادعا میکنند که همگی این روایت را نقل کردهاند.
منهاج السنة ج4، ص238.
احادیث حق با علی است و علی با حقی است
حدیث اول: « اَلْحَقُّ مَعَ ذَا »
ابویعلی موصلی متوفای 307 در مسند خودش، نوشتهاند:
از ابو سعید نقل شده است که کنار خانه رسول خدا (ص) در جمعی عده ای از مهاجرین و انصار حضرت سخن می گفت که علی بن أبی طالب از آن جا گذشت، پس رسول خدا (ص) فرمود : : «اَلْحَقُّ مَعَ ذَا، اَلْحَقُّ مَعَ ذَا» حق با او است، حق با او است.
مسند أبی یعلی، ج2، ص318، ح1052.
و ابن حجر متوفای 852هـ و دیگران نیز این روایت را نقل کرده اند .
المطالب العالیة ج16، ص147، ح3945.
بررسی سند روایت:
هیثمی، متوفای 807 هـ گفته است : رَوَاهُ أَبُو یَعْلَی وَرِجَالُهُ ثِقَاتٌ.
... این روایت را ابویعلی نقل کرده و راویان آن ثقه هستند.
مجمع الزوائد ج7، ص235.
حدیث دوم: «أَنْتَ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَکَ»
ابن عساکر متوفای 571 از سَعْد بن ابی وقاص نقل می کند که گفت از پبامبر اکرم (ص) شنیدم که به علی (ع) فرمود: «أَنْتَ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَکَ حَیْثُ مَا دَارَ» «تو با حق هستی و حق با تو است؛ هر کجا که باشی».
تاریخ مدینة دمشق ج20، ص361،
معاویه بعد از شنیدن این حدیث از سعد بن وقاص، گفت: «لَوْ سَمِعْتُ هَذَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص) لَکُنْتُ خَادِمًا لِعَلِیٍّ حَتَّی أَمُوتَ» اگر من این را از رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیده بودم، تا زمان مرگ خادم علی (علیه السلام) میشدم.
بررسی سند روایت:
تمام راویان حدیث مورد وثوق هستند علاقه مندان می توانند به سایت ولی عصر (ع) مراجعه کنند.
حدیث سوم: «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ»
ابن عساکر متوفای 571 از ام سلمه نقل می کند که می گفت از رسول خدا (ص) شنیدم که فرمود:
«عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ وَلَنْ یَتَفَرَّقَا حَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ»
علی با حق و حق با علی است و هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد خواهند شد.
روایت چهارم: « اَللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ»
حاکم نیشابوری از حضرت علی (ع) نقل می کند که پیامبر اکرم (ص) فرمود:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: رَحِمَ اللَّهُ عَلِیًّا اَللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ حَیْثُ دَارَ .
از علی علیه السلام نقل شده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: خداوند علی را رحمت کند، خدایا! حق را بر مدار علی بچرخان، هر طرف که او برود.
و سپس در تصحیح حدیث میگوید:
هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحٌ عَلَی شَرْطِ مُسْلِمٍ، وَلَمْ یُخَرِّجَاهُ
سند این روایت بنابر شرایطی که مسلم قبول دارد صحیح است؛ ولی او و بخاری نقل نکردهاند.
المستدرک ج3، ص134
فخر الدین رازی، مفسر شهیر اهل سنت می گوید:
«وَمَنِ اقْتَدَی فِی دِینِهِ بِعَلِیِ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَقَدِ اهْتَدَی»
هرکس در دینش به علی بن أبی طالب علیه السلام اقتدا کند، به راستی که هدایت شده است.
دلیل بر این مطلب این سخن رسول خدا صلی الله علیه وآله است که فرمود:
«اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَ عَلِیٍّ حَیْثُ دَارَ ».
خدایا حق را بر مدار علی بگردان، هر جا که او باشد.
التفسیر الکبیر ج1، ص168، نشر: دار الکتب العلمیة - بیروت.
روایت پنجم: عَلِیٌّ علی الْحَقِّ مَنِ اتَّبَعَهُ اتَّبَعَ الْحَقَّ
طبرانی به سند خودش از ام سلمه همسر پیامبر اکرم (ص) نقل می کند که گفتند:
کان عَلِیٌّ علی الْحَقِّ مَنِ اتَّبَعَهُ اتَّبَعَ الْحَقَّ وَمَنْ تَرَکَهُ تَرَکَ الْحَقَّ عَهْدًا مَعْهُودًا قبل یَوْمِهِ هذا.
علی بر حق بوده و هر کس از او تبعیت کند از حق تبعیت کرده و هر کس او را رها کند، حق را رها کرده و این عهد و تقدیر ثابت خداوندی است
المعجم الکبیر ، ج 23 ص 330 ح 758 نشر: مکتبة الزهراء – الموصل.
در روایت دیگر ام سلمه گفت:
: والله إنَّ عَلِیّاَ عَلَی الْحَقِّ قَبْلَ الْیَوْمِ وَبَعْدَ الْیَوْمِ ، عَهْداً مَعْهُوداً وَقَضَاءً مَقْضِیّاً.
به خدا سوگند علی (ع) در گذشته و آینده برحق بوده و این
۴.۷k
۰۳ شهریور ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.