فقط ابوعلی بلعمی است که گزارشی از پایان زندگی مهرنرسه ارا
فقط ابوعلی بلعمی است که گزارشی از پایان زندگی مهرنرسه ارائه میدهد. در حالی که طبری، حکایت مهرنرسه را با ذکر این گزاش که او در دورهٔ فرمانروایی پیروز برای مذاکره با رومیها فرستاده شد، به پایان میبرد. بلعمی به اشتباه —کاملاً برخلاف طبری— اظهار میکند که مهرنرسه در طی فرمانروایی بهرام پنجم، احساس پیری کرد و مایل بود تا بازنشست شود و بتواند به مسائل دینی بپردازد و به زندگی پس از مرگ بیندیشد. بهرام به او اجازه داد که به زادگاه خویش در اردشیر خوره بازگردد و باقی عمرش را در آنجا سپری کند. این داستان یا در دوران فرمانروایی پیروز شکلگرفته یا به منظور پدید آوردن راهی برای گریز مهرنرسه از روایت، استفاده شدهاست؛ همچنین میتواند نمایانگر چرایی کاستهشدن از رتبهٔ او به دلیل گناه نسبتداده شده به او باشد.
امروزه دو مُهر از مهرنرسه باقیمانده که تصویر او و لقب وزرگ فرمذار را به ما نشان میدهند.او همراه با کلاه، نشان رسمی و روبان مخصوصی از اشراف و مقامات شاهنشاهی ساسانی به تصویر کشیده شدهاست. نوشتهٔ روی مُهر بهصورت mtrnrs[hy] ZY LBʾ plmtʾr «مهرنرسه، وزرگ فرمذار» خوانده میشود.
عکس #شکار خسرو اول
امروزه دو مُهر از مهرنرسه باقیمانده که تصویر او و لقب وزرگ فرمذار را به ما نشان میدهند.او همراه با کلاه، نشان رسمی و روبان مخصوصی از اشراف و مقامات شاهنشاهی ساسانی به تصویر کشیده شدهاست. نوشتهٔ روی مُهر بهصورت mtrnrs[hy] ZY LBʾ plmtʾr «مهرنرسه، وزرگ فرمذار» خوانده میشود.
عکس #شکار خسرو اول
۵۲۷
۱۹ مرداد ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.