((( اختلاف اهل سنت با تشيع در خصوص امام مهدى عج)))
((( اختلاف اهل سنت با تشيع در خصوص امام مهدى عج)))
بعضي از اهل تسنّن به دليل خوشبين نبودن به شيعه و احاديث شيعه گمان مي كنند مهدويت و احاديث مهدي ساختگي است و مي گويند احاديث مهدي در كتب صحاح اهل سنّت وجود ندارد و اگر هم باشد در كتاب هايي است كه از نظر اعتبار ساقط مي باشد و اين شيعيان هستند كه احاديث مهدوي را در كتب خود آورده اند
در پاسخ گفته مي شود در عين حال كه خفقان عمومي دوران بني اميه و بني عباس و دست هاي مرموز و مقتدر سياست وقت و تعصبات شديد مذهبي اجازه نمي داده كه اخبار مربوط به ولايت و امامت اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ مورد مذاكره واقع شود و در كتب درج گردد لكن باز هم كتب اخبار اهل سنّت از احاديث مربوط به مهديعج خالي نيست احاديث زيادي از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله صادر شده كه سنّي و شيعه آنها را نقل كرده اند و هر كس اگر در آنها دقّت كند برايش روشن مي شود كه موضوع مهدي و قائم در زمان پيامبر اسلام امر مسلّمي بوده است به طوري كه اين عقيده در بين مردم شايع بود كه اصل آن را مسلّم دانسته و از فروعاتش بحث مي كردند؛ گاهي مي پرسيدند از چه نسلي به وجود خواهد آمد گاهي از نام و كنيه اش سؤال مي نمودند گاهي مي پرسيدند آيا مهدي و قائم يكي است يا نه گاهي از علّت غيبت و وظايف آن امام جويا شدند پيغمبر هم گاه و بي گاه از آن وجود مقدّس خبر مي داد و مي فرمود مهدي موعود از نسل من و از فرزندان فاطمه ـ سلام الله عليها ـ و حسين ـ عليه السّلام ـ به وجود خواهد آمد گاهي نام و كنيه اش را بيان مي داشت گاهي علامات و مشخصات او را بيان مي كرد پس از وفات رسول اكرمصلي الله عليه و آله مسئله ي مهدويت همواره بين اصحاب آن بزرگوار و تابعين مورد بحث بوده است
در كتب صحاح اهل تسنّن ابوابي به نام مهديعج منعقد و احاديثي از پيغمبر اكرمصلي الله عليه و آله نقل شده است از باب نمونه
عبدالله از پيغمبرصلي الله عليه و آله روايت كرده كه فرمود دنيا سپري نخواهد شد تا اين كه مردي از اهل بيت من كه نامش نام من است بر عرب حكومت مي كند1-
موضوع مهدي و قائم در زمان پيامبر اسلام امر مسلّمي بوده است به طوري كه اين عقيده در بين مردم شايع بود كه اصل آن را مسلّم دانسته و از فروعاتش بحث مي كردند؛ گاهي مي پرسيدند از چه نسلي به وجود خواهد آمد گاهي از نام و كنيه اش سؤال مي نمودند گاهي مي پرسيدند آيا مهدي و قائم يكي است يا نه گاهي از علّت غيبت و وظايف آن امام جويا شدند
ترمذي بعد از نقل اين حديث مي گويد اين حديث صحيح است و نيز مي گويد در مورد مهدي عج علي ابو سعيد ام سلمه و ابوهريره روايت از پيامبر اسلامصلي الله عليه و آله نقل نموده اند
ابو سعيد از رسول خدا صلي الله عليه و آله روايت نموده كه فرمودند زمين از ظلم و بيدادگري پر مي شود پس مردي از اهل بيت من ظاهر شده هفت سال يا نه سال حكومت مي نمايد و زمين را از عدل و داد پر مي كند2-
بسياري از علماي اهل سنت احاديث مهديعج را متواتر دانسته يا تواتر آنها را از ديگران نقل كرده اند و بدان اعتراضي ننموده اند مانند ابن حجر هيتمي در الصواعق المحرقه و شبلنجي در نور الابصار ابن صباغ در الفصول المهمه محمد الصبان در اسعاف الراغبين گنج شافعي در البيان شيخ منصور علي در غاية المأمول سويدي در سبائك الذهب و جمعي ديگر و همين تواتر ضعف سندي را كه در بعضي از آنها موجود است جبران مي كند
به عنوان نمونه عسقلاني مي نويسد خبر متواتر مفيد يقين است و عمل به آن نياز به بحث ندارد3-
اما در مورد تفاوت آنان با تشيّع
تنها تفاوتي كه اهل سنت با شيعيان دارند اين است كه آنها نوعاً تولد حضرت مهديعج را انكار مي كنند و مي گويند شخصيتي كه پيامبر اسلام از قيام او پس از غيبت خبر داده هنوز متولد نشده و در آينده تولد خواهد يافت4- اما شيعيان با تعليل و براهين متقن معتقدند كه امام مهدي عج در سال 2-5-5- ه ق از نسل امام حسن عسكري ـ عليه السّلام ـ متولد گرديده و داراي دو غيبت صغري و كبري مي باشد5-
ضمن اينكه تعداد قابل توجهي از اهل تسنن از مورخان و محدّثان آنها تولد حضرت را در كتب خود ذكر كرده و آن را يك واقعيت دانسته اند بعضي از پژوهشگران بيش از صد نفر از آنان را معرفي كرده اند6-
بسياري از علماي اهل سنت احاديث مهدي را متواتر دانسته يا تواتر آنها را از ديگران نقل كرده اند و بدان اعتراضي ننموده اند مانند ابن حجر هيتمي در الصواعق المحرقه و شبلنجي در نور الابصار ابن صباغ در الفصول المهمه محمد الصبان در اسعاف الراغبين گنج شافعي در البيان شيخ منصور علي در غاية المأمول سويدي در سبائك الذهب و جمعي ديگر و همين تواتر ضعف سندي را كه در بعضي از آنها موجود است جبران مي كند
اهل سنت پس از اقرار به تولد و زنده بودن حضرت مهديعج در اينكه از اولاد كيست اختلاف دارند
بعضي مي گويند ام
بعضي از اهل تسنّن به دليل خوشبين نبودن به شيعه و احاديث شيعه گمان مي كنند مهدويت و احاديث مهدي ساختگي است و مي گويند احاديث مهدي در كتب صحاح اهل سنّت وجود ندارد و اگر هم باشد در كتاب هايي است كه از نظر اعتبار ساقط مي باشد و اين شيعيان هستند كه احاديث مهدوي را در كتب خود آورده اند
در پاسخ گفته مي شود در عين حال كه خفقان عمومي دوران بني اميه و بني عباس و دست هاي مرموز و مقتدر سياست وقت و تعصبات شديد مذهبي اجازه نمي داده كه اخبار مربوط به ولايت و امامت اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ مورد مذاكره واقع شود و در كتب درج گردد لكن باز هم كتب اخبار اهل سنّت از احاديث مربوط به مهديعج خالي نيست احاديث زيادي از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله صادر شده كه سنّي و شيعه آنها را نقل كرده اند و هر كس اگر در آنها دقّت كند برايش روشن مي شود كه موضوع مهدي و قائم در زمان پيامبر اسلام امر مسلّمي بوده است به طوري كه اين عقيده در بين مردم شايع بود كه اصل آن را مسلّم دانسته و از فروعاتش بحث مي كردند؛ گاهي مي پرسيدند از چه نسلي به وجود خواهد آمد گاهي از نام و كنيه اش سؤال مي نمودند گاهي مي پرسيدند آيا مهدي و قائم يكي است يا نه گاهي از علّت غيبت و وظايف آن امام جويا شدند پيغمبر هم گاه و بي گاه از آن وجود مقدّس خبر مي داد و مي فرمود مهدي موعود از نسل من و از فرزندان فاطمه ـ سلام الله عليها ـ و حسين ـ عليه السّلام ـ به وجود خواهد آمد گاهي نام و كنيه اش را بيان مي داشت گاهي علامات و مشخصات او را بيان مي كرد پس از وفات رسول اكرمصلي الله عليه و آله مسئله ي مهدويت همواره بين اصحاب آن بزرگوار و تابعين مورد بحث بوده است
در كتب صحاح اهل تسنّن ابوابي به نام مهديعج منعقد و احاديثي از پيغمبر اكرمصلي الله عليه و آله نقل شده است از باب نمونه
عبدالله از پيغمبرصلي الله عليه و آله روايت كرده كه فرمود دنيا سپري نخواهد شد تا اين كه مردي از اهل بيت من كه نامش نام من است بر عرب حكومت مي كند1-
موضوع مهدي و قائم در زمان پيامبر اسلام امر مسلّمي بوده است به طوري كه اين عقيده در بين مردم شايع بود كه اصل آن را مسلّم دانسته و از فروعاتش بحث مي كردند؛ گاهي مي پرسيدند از چه نسلي به وجود خواهد آمد گاهي از نام و كنيه اش سؤال مي نمودند گاهي مي پرسيدند آيا مهدي و قائم يكي است يا نه گاهي از علّت غيبت و وظايف آن امام جويا شدند
ترمذي بعد از نقل اين حديث مي گويد اين حديث صحيح است و نيز مي گويد در مورد مهدي عج علي ابو سعيد ام سلمه و ابوهريره روايت از پيامبر اسلامصلي الله عليه و آله نقل نموده اند
ابو سعيد از رسول خدا صلي الله عليه و آله روايت نموده كه فرمودند زمين از ظلم و بيدادگري پر مي شود پس مردي از اهل بيت من ظاهر شده هفت سال يا نه سال حكومت مي نمايد و زمين را از عدل و داد پر مي كند2-
بسياري از علماي اهل سنت احاديث مهديعج را متواتر دانسته يا تواتر آنها را از ديگران نقل كرده اند و بدان اعتراضي ننموده اند مانند ابن حجر هيتمي در الصواعق المحرقه و شبلنجي در نور الابصار ابن صباغ در الفصول المهمه محمد الصبان در اسعاف الراغبين گنج شافعي در البيان شيخ منصور علي در غاية المأمول سويدي در سبائك الذهب و جمعي ديگر و همين تواتر ضعف سندي را كه در بعضي از آنها موجود است جبران مي كند
به عنوان نمونه عسقلاني مي نويسد خبر متواتر مفيد يقين است و عمل به آن نياز به بحث ندارد3-
اما در مورد تفاوت آنان با تشيّع
تنها تفاوتي كه اهل سنت با شيعيان دارند اين است كه آنها نوعاً تولد حضرت مهديعج را انكار مي كنند و مي گويند شخصيتي كه پيامبر اسلام از قيام او پس از غيبت خبر داده هنوز متولد نشده و در آينده تولد خواهد يافت4- اما شيعيان با تعليل و براهين متقن معتقدند كه امام مهدي عج در سال 2-5-5- ه ق از نسل امام حسن عسكري ـ عليه السّلام ـ متولد گرديده و داراي دو غيبت صغري و كبري مي باشد5-
ضمن اينكه تعداد قابل توجهي از اهل تسنن از مورخان و محدّثان آنها تولد حضرت را در كتب خود ذكر كرده و آن را يك واقعيت دانسته اند بعضي از پژوهشگران بيش از صد نفر از آنان را معرفي كرده اند6-
بسياري از علماي اهل سنت احاديث مهدي را متواتر دانسته يا تواتر آنها را از ديگران نقل كرده اند و بدان اعتراضي ننموده اند مانند ابن حجر هيتمي در الصواعق المحرقه و شبلنجي در نور الابصار ابن صباغ در الفصول المهمه محمد الصبان در اسعاف الراغبين گنج شافعي در البيان شيخ منصور علي در غاية المأمول سويدي در سبائك الذهب و جمعي ديگر و همين تواتر ضعف سندي را كه در بعضي از آنها موجود است جبران مي كند
اهل سنت پس از اقرار به تولد و زنده بودن حضرت مهديعج در اينكه از اولاد كيست اختلاف دارند
بعضي مي گويند ام
۶.۵k
۱۸ بهمن ۱۳۹۳
دیدگاه ها (۲۸)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.