حی علی العزا فی ماتم الحسین
#حی_علی_العزا_فی_ماتم_الحسین
🍂 فصل دوم
🌱 بخش دوم
🍁 قسمت بیست و چهارم
▪ ️خیمـــــه سوزاندن
تمامی شعائرسیدالشهدا علیه السلام مصداق مواسات است.وتمام شعیره های مقدسه مواسات با امام حسین علیه السلام وصاحب عزای ایشان حجت بن الحسن روحی وارواحنا لتراب مقدم مرکبه فداء می باشد.
یکی ازاین شعیره ها سوزاندن خیمه است. که درعصرعاشورا خیمه هایی نمادین میزنند وسپس آتش میزنند مواسات ویادآوری میکنند با آن خیمه های سوخته.
🔹 گِل مالی
یکی دیگرازشعیره های مقدسه شعیره گِل مالی ست.که آنهم مواسات است.زیرا وقتی سرابی عبدالله علیه السلام را بر روی نیزه زدن صورت حضرت ازخاک خون گِل آلود شده بود به سر وپیشانی گل میمالند مواسات با آن وجه زیبای گِل آلوده شده.
🔸 پیراهن مشکی پوشیدن وسیاهی زدن
رنگ سیاه رنگ ماتم وغم است و مشکی پوشیدن کراهت دارد بجز برای سیدالشهدا علیه السلام که رنگ ماتم است و اهل بیت علیهم السلام بعد از واقعه عاشورا لباس سیاه برتن کردند.
🌱 استفتائات ازمراجع عظام تقلید :
🍁 حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی:
آیا گِل مالی کردن تمام بدن تحت عنوان عزاداری امام حسین علیه السلام جائز است؟
آیا غلتیدن در گِل و گِل مالی کردن تمام بدن تحت عنوان عزاداری امام حسین علیه السلام جائز است؟
جواب :
باسمه جلت اسمائه؛ غلتیدن در گل کار صحیحی نیست، اما مختصری به پیشانی زدن خوب است.
http://www.rohani.ir/istefta-1048.htm
آیا پوشیدن لباس سیاه در عزاداری امام حسین و دیگر ائمه رجحان شرعی دارد؟سوال :
آیا پوشیدن لباس سیاه در عزاداری امام حسین(علیه السلام) و دیگر ائمه(علیه السلام) چنانکه مرحوم صاحب حدایق فرموده رجحان شرعی دارد؟
جواب : باسمه جلت اسمائه; بلی جایز است و مستحب، من مقید به این کار هستم.
http://www.rohani.ir/istefta-181.htm
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی :
س)بعض عزاداران به خود گِل میمالند و یا اینکه با پای برهنه راه میروند. این نحوه عزادارای چه حکمی دارد؟
ج) این گونه امور که در محلّی طبق مرسوم آن محل بوسیله آن اظهار حزن و عزا نسبت به سالار شهیدان علیهالسلام بنمایند چنانچه ضرر معتد به برای جسم و جان نداشته باشد مانعی ندارد.
http://safi.ir/news/10
: پوشیدن لباس سیاه به عنوان عزاداری برای معصومین و ائمه هدی(علیهم السلام)خصوصاً سید الشهداء (علیه السلام) چه حکمی دارد ؟ خصوصا اگر کسی بخواهد در طول سال به این عنوان و یا دو ماه محرم وصفر را لباس سیاه بپوشد ؟
جواب : پوشیدن لباس سیاه چون دلالت می کند بر تفجع و حزن و اندوه بر مصائب ائمه معصومین(علیهم السلام) مخصوصاً سیدالشهداء (علیه السلام) ، لذا عملی مستحسن و بسیار پسندیده است ، بلکه در این زمان پوشیدن لباس سیاه برای مصیبت اهل بیت یکنوع تعظیم شعائر الهی می باشد که موجب اجر و ثواب خواهد بود و فرق نمی کند چه در خصوص ماه محرم وصفر باشد یا در ایام دیگر مثل وفیات ، البته باید به گونه ای باشد که دلالت کند بر اظهار حزن و عزاداری و در طول سال دلالت نمی کند .
سؤال 1524 : با توجه به نهی از پوشیدن لباس سیاه آیا پوشیدن لباس سیاه در عزاداری جایز است ؟
جواب : لباس سیاه پوشیدن حرام نیست و مکروه است و این حکم قابل تخصیص است و اخبار عدیده داریم که هاشمیات و علویات در مدینه لباس سیاه پوشیدند بعد از واقعه کربلا و منقول است امام زین العابدین (علیه السلام) لباس سیاه پوشیدند ونیز منقول است که حضرت امام حسن (علیه السلام)بعد از رحلت امیرالمؤمنین(علیه السلام)خطبه خواند و لباس سیاه پوشید لذا زن ها بعنوان عزاداری اقتداء به علویات و هاشمیات نمایند بسیار خوب است و مانعی ندارد که رجاءً مردها هم بپوشند و این منقول لعله صحیح باشد .
سؤال 1525 : آیا در ایام عزاداری پوشیدن لباس سیاه در هنگام نماز مکروه است ؟
جواب : در ایام عزاداری جهت تعظیم شعائر و جهت کراهت تعارض نموده ترجیح با جهت شعائر می باشد .
http://www.shahroudi.com/Portal.aspx?pid=71243&CaseID=34256
آیت الله العظمی شیخ اسحاق فیاض:
حکم پوشیدن لباس سیاه در عزای حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) در ماه محرم و صفر چیست؟ آیا در این حالت، خواندن نماز با لباس مشکی کراهت دارد؟
پوشیدن لباس سیاه درمورد سؤال ثواب دارد و در نماز کراهت ندارد.
http://alfayadh.org/fa/#post?type=post&id=959
#گل_مالی #خیمه_سوزاندن
الهی بِحَقِالسّیدةزِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّللِوَلیکَالغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج
#معرفت_عاشورا
#شعائر_حسینی
#مطالب_ویژه
#قسمت_بیست_چهارم
🍂 فصل دوم
🌱 بخش دوم
🍁 قسمت بیست و چهارم
▪ ️خیمـــــه سوزاندن
تمامی شعائرسیدالشهدا علیه السلام مصداق مواسات است.وتمام شعیره های مقدسه مواسات با امام حسین علیه السلام وصاحب عزای ایشان حجت بن الحسن روحی وارواحنا لتراب مقدم مرکبه فداء می باشد.
یکی ازاین شعیره ها سوزاندن خیمه است. که درعصرعاشورا خیمه هایی نمادین میزنند وسپس آتش میزنند مواسات ویادآوری میکنند با آن خیمه های سوخته.
🔹 گِل مالی
یکی دیگرازشعیره های مقدسه شعیره گِل مالی ست.که آنهم مواسات است.زیرا وقتی سرابی عبدالله علیه السلام را بر روی نیزه زدن صورت حضرت ازخاک خون گِل آلود شده بود به سر وپیشانی گل میمالند مواسات با آن وجه زیبای گِل آلوده شده.
🔸 پیراهن مشکی پوشیدن وسیاهی زدن
رنگ سیاه رنگ ماتم وغم است و مشکی پوشیدن کراهت دارد بجز برای سیدالشهدا علیه السلام که رنگ ماتم است و اهل بیت علیهم السلام بعد از واقعه عاشورا لباس سیاه برتن کردند.
🌱 استفتائات ازمراجع عظام تقلید :
🍁 حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی:
آیا گِل مالی کردن تمام بدن تحت عنوان عزاداری امام حسین علیه السلام جائز است؟
آیا غلتیدن در گِل و گِل مالی کردن تمام بدن تحت عنوان عزاداری امام حسین علیه السلام جائز است؟
جواب :
باسمه جلت اسمائه؛ غلتیدن در گل کار صحیحی نیست، اما مختصری به پیشانی زدن خوب است.
http://www.rohani.ir/istefta-1048.htm
آیا پوشیدن لباس سیاه در عزاداری امام حسین و دیگر ائمه رجحان شرعی دارد؟سوال :
آیا پوشیدن لباس سیاه در عزاداری امام حسین(علیه السلام) و دیگر ائمه(علیه السلام) چنانکه مرحوم صاحب حدایق فرموده رجحان شرعی دارد؟
جواب : باسمه جلت اسمائه; بلی جایز است و مستحب، من مقید به این کار هستم.
http://www.rohani.ir/istefta-181.htm
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی :
س)بعض عزاداران به خود گِل میمالند و یا اینکه با پای برهنه راه میروند. این نحوه عزادارای چه حکمی دارد؟
ج) این گونه امور که در محلّی طبق مرسوم آن محل بوسیله آن اظهار حزن و عزا نسبت به سالار شهیدان علیهالسلام بنمایند چنانچه ضرر معتد به برای جسم و جان نداشته باشد مانعی ندارد.
http://safi.ir/news/10
: پوشیدن لباس سیاه به عنوان عزاداری برای معصومین و ائمه هدی(علیهم السلام)خصوصاً سید الشهداء (علیه السلام) چه حکمی دارد ؟ خصوصا اگر کسی بخواهد در طول سال به این عنوان و یا دو ماه محرم وصفر را لباس سیاه بپوشد ؟
جواب : پوشیدن لباس سیاه چون دلالت می کند بر تفجع و حزن و اندوه بر مصائب ائمه معصومین(علیهم السلام) مخصوصاً سیدالشهداء (علیه السلام) ، لذا عملی مستحسن و بسیار پسندیده است ، بلکه در این زمان پوشیدن لباس سیاه برای مصیبت اهل بیت یکنوع تعظیم شعائر الهی می باشد که موجب اجر و ثواب خواهد بود و فرق نمی کند چه در خصوص ماه محرم وصفر باشد یا در ایام دیگر مثل وفیات ، البته باید به گونه ای باشد که دلالت کند بر اظهار حزن و عزاداری و در طول سال دلالت نمی کند .
سؤال 1524 : با توجه به نهی از پوشیدن لباس سیاه آیا پوشیدن لباس سیاه در عزاداری جایز است ؟
جواب : لباس سیاه پوشیدن حرام نیست و مکروه است و این حکم قابل تخصیص است و اخبار عدیده داریم که هاشمیات و علویات در مدینه لباس سیاه پوشیدند بعد از واقعه کربلا و منقول است امام زین العابدین (علیه السلام) لباس سیاه پوشیدند ونیز منقول است که حضرت امام حسن (علیه السلام)بعد از رحلت امیرالمؤمنین(علیه السلام)خطبه خواند و لباس سیاه پوشید لذا زن ها بعنوان عزاداری اقتداء به علویات و هاشمیات نمایند بسیار خوب است و مانعی ندارد که رجاءً مردها هم بپوشند و این منقول لعله صحیح باشد .
سؤال 1525 : آیا در ایام عزاداری پوشیدن لباس سیاه در هنگام نماز مکروه است ؟
جواب : در ایام عزاداری جهت تعظیم شعائر و جهت کراهت تعارض نموده ترجیح با جهت شعائر می باشد .
http://www.shahroudi.com/Portal.aspx?pid=71243&CaseID=34256
آیت الله العظمی شیخ اسحاق فیاض:
حکم پوشیدن لباس سیاه در عزای حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) در ماه محرم و صفر چیست؟ آیا در این حالت، خواندن نماز با لباس مشکی کراهت دارد؟
پوشیدن لباس سیاه درمورد سؤال ثواب دارد و در نماز کراهت ندارد.
http://alfayadh.org/fa/#post?type=post&id=959
#گل_مالی #خیمه_سوزاندن
الهی بِحَقِالسّیدةزِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّللِوَلیکَالغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج
#معرفت_عاشورا
#شعائر_حسینی
#مطالب_ویژه
#قسمت_بیست_چهارم
۷.۲k
۰۳ مهر ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.