**دوریگریم و بوازیم گو همه چوپی و سرناز**
**دوریگریم و بوازیم گو همه چوپی و سرناز**
بنگ بکنین که جم آبون
گو همه میرگل و زنگل
رخت نوانه بپوشین
گو ز دبیت و ز مخمل
کانال بختیاری گرافیک
channel: @bakhtiarigraphic 💯
دور بگریم و بوازیم(1) ، گو همه چوپی(2)و سرناز(3)
👇 👇 👇 👇 👇 👇 👇 👇
دایره بگیریم (حالت رقص) و برقصیم، [ای] برادر! همهمون رقص چوپی و سرناز
🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸
بنگ بکنین که جم آبون ، گو همه مِیرگل و زَنگل رخت نوانه بپوشین ، گو ز دبیت و ز مخمل
ره بکنین که به میدون بیان یه دو تا کُر چو باز
کِل(4) بزنن همه دُرگَل چی قه قه کَوگ تاراز
⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇
صدا کنین که جمع بشن،[ای] برادر! همه ی زنان و مردان
لباس های نو رو بپوشین،[ای] برادر! از پارچه ی دبیت و پارچه ی مخمل
راه بدین که به میدون بیان یه دو تا پسر چوب باز
کِل بزنید همه ی دخترها، مثل قه قه (آواز کبک) کبک تاراز
گَو=برادر مِیرگَل=مردها زَنگَل=زن ها کُر=پسر دُرگل=دخترها
1- بازیدن، به معنی رقصیدن؛ در بختیاری، بازندها (رقاصها) زن و مرد مختلط میرقصند و دایرهی رقص حرمت دارد. رقص در گذشته نوعی نیایش به بارگاه خدایان محسوب میشد و رقص بختیاری هم از این تقدس دور نبود (به نقل از سریا داودی حموله).
2- معمولا نوع موسیقی و ریتم چوب بازی (چو بازی) از دستمال بازی جداست و تنها مردان با این نوع موسیقی میرقصند. چوب بازی دو نفری اجرا میشود. یک نفر چوپی (دِرک) را برای دفاع و دیگری ترکه یا تسمهای را دور سر میچرخاند و با ریتم موزون و هیجان انگیز نوازنده، سعی میکند پای حریف را هدف بگیرد.
3- سرناز؛ دستمال بازی، رقص ریتمیک بختیاری که رقصندهها همانگونه که با کوبش دُهُل حرکت پا و قدم را تنظیم میکنند، با آهنگ سُرنا، حرکت دستان که دستمالهای رنگی را تکان میدهند.
4-صوتی برای شادی و تهییج در «عروسی و جنگ» استفاده میشود. لازم به ذکر است کل صوتی است که توسی زنان و بانوان بهکار میرود و گاله صوتی است که توسط مردان بهکار میرود.
بنگ بکنین که جم آبون
گو همه میرگل و زنگل
رخت نوانه بپوشین
گو ز دبیت و ز مخمل
کانال بختیاری گرافیک
channel: @bakhtiarigraphic 💯
دور بگریم و بوازیم(1) ، گو همه چوپی(2)و سرناز(3)
👇 👇 👇 👇 👇 👇 👇 👇
دایره بگیریم (حالت رقص) و برقصیم، [ای] برادر! همهمون رقص چوپی و سرناز
🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸
بنگ بکنین که جم آبون ، گو همه مِیرگل و زَنگل رخت نوانه بپوشین ، گو ز دبیت و ز مخمل
ره بکنین که به میدون بیان یه دو تا کُر چو باز
کِل(4) بزنن همه دُرگَل چی قه قه کَوگ تاراز
⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇ ⬇
صدا کنین که جمع بشن،[ای] برادر! همه ی زنان و مردان
لباس های نو رو بپوشین،[ای] برادر! از پارچه ی دبیت و پارچه ی مخمل
راه بدین که به میدون بیان یه دو تا پسر چوب باز
کِل بزنید همه ی دخترها، مثل قه قه (آواز کبک) کبک تاراز
گَو=برادر مِیرگَل=مردها زَنگَل=زن ها کُر=پسر دُرگل=دخترها
1- بازیدن، به معنی رقصیدن؛ در بختیاری، بازندها (رقاصها) زن و مرد مختلط میرقصند و دایرهی رقص حرمت دارد. رقص در گذشته نوعی نیایش به بارگاه خدایان محسوب میشد و رقص بختیاری هم از این تقدس دور نبود (به نقل از سریا داودی حموله).
2- معمولا نوع موسیقی و ریتم چوب بازی (چو بازی) از دستمال بازی جداست و تنها مردان با این نوع موسیقی میرقصند. چوب بازی دو نفری اجرا میشود. یک نفر چوپی (دِرک) را برای دفاع و دیگری ترکه یا تسمهای را دور سر میچرخاند و با ریتم موزون و هیجان انگیز نوازنده، سعی میکند پای حریف را هدف بگیرد.
3- سرناز؛ دستمال بازی، رقص ریتمیک بختیاری که رقصندهها همانگونه که با کوبش دُهُل حرکت پا و قدم را تنظیم میکنند، با آهنگ سُرنا، حرکت دستان که دستمالهای رنگی را تکان میدهند.
4-صوتی برای شادی و تهییج در «عروسی و جنگ» استفاده میشود. لازم به ذکر است کل صوتی است که توسی زنان و بانوان بهکار میرود و گاله صوتی است که توسط مردان بهکار میرود.
۳.۵k
۱۰ دی ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۶)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.